سوالات تستی مواد زائد خطرناک
سوالات تستی مواد زائد خطرناک با پاسخ تشریحی
سوالات تستی مواد زائد خطرناک با پاسخ تشریحی
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 22
در ابتدا با خلاصه مفیدی از مواد زائد خطرناک آشنا خواهید شد و در فایل پیوستی سوالات با پاسخ تشریحی را می توانید مشاهده کنید.
انواع روش های جمع آوری، دفع و استانداردها
مقدمه
توسعه و گسترش روز افزون صنایع سبب شده که روزانه مقادیر زیادی مواد زاید صنعتی به اشکال جامد نیمه جامد مایع و گاز وارد محیط زیست شوند عدم توجه به مواد زاید صنعتی که بسیار متنوع هستند، به عبارت دیگر دفع غیر بهداشتی اینگونه مواد، مخاطرات گسترده ای به دنبال خواهد داشت. مواد زاید صنعتی با وارد کردن مواد آلی، معدنی، رادیواکتیو میکروارگانیسم ها، مواد معلق و … به محیط سبب بر هم زدن تعادل اکولوژیک شده و آلودگی آب و خاک را موجب می گردند. از طرفی مواد زاید صنعتی شامل مواد زاید زیانباری هستند که مدیریت خاصی را در تمام مراحل نگهداری جمع آوری حمل و نقل تصفیه و دفع نهایی نیاز دارند. اگر چه منابع تولید مواد زاید خطرناک بسیار متعدد و متنوع هستند و از صنایع مراکز تجاری، کشاورزی و حتی فعالیت های خانگی تولید می شوند ولی عمده ترین منبع تولید آنها را فعالیت های صنعتی تشکیل میدهند. این مواد طی بیست سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و به عنوان یکی از مشکلات مهم تشخیص داده شده اند. نظارت و کنترل کافی مواد زاید خطرناک یکی از مسایل عمده محیط زیست در دهه ۱۹۸۰ بوده است و امروزه نیز با دقت و جدیت پیگیری می شود.
جابجایی استعمال و حمل و نقل نامناسب و بدون حفاظت مواد زاید شهری و صنعتی که محتوی مواد خطرناک می باشند مشکلات عدیده ای برای سلامت انسان و دیگر موجودات ایجاد مینماید و خطرات متعدد و جبران ناپذیری برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت کنترل مؤثر مواد زاید خطرناک برای بهداشت و حفاظت محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در کشورهای در حال توسعه به طوری که رشد سریع صنعتی را تجربه می نمایند نیاز خاص و مبرمی به برنامه های مدیریت مواد زاید خطرناک دارند.
تاریخچه و کلیات
ژاپن اولین کشوری بود که در خصوص کنترل مواد زاید خطرناک اقدام نمود. این توجه به دلیل حادثه ای بود که در سال ۱۹۶۰ در خلیج Minamata و رودخانه Agano در Nigata رخ داد. مصرف ماهی آلوده به متیل مرکوری سبب ایجاد مسمومیت و علایم عصبی مانند اختلال در بینایی، شنوایی، راه رفتن و حتی مرگ تعدادی از انسانها شد. همچنین مصرف آب و برنج آلوده به کادمیوم سبب ایجاد ناراحتیهای کلیه و دیگر عوارض در بسیاری از مردم گردید (Ital – Itai disease).
در انگلستان در فوریه سال ۱۹۷۲ در Meadland وجود بشکه های محتوی نمک سیانور در محل بازی خردسالان در یک محل مخروبه اگر چه برحسب شانس به حادثه ای منجر ،نگردید اما به شدت مورد اعتراض عمومی واقع گردید که ۱۰ روز بعد قانونی در این زمینه به تصویب رسید. ماه های مه و ژوئن سال ۱۹۶۳ تعدادی از احشام در مجاورت یک کارخانه تولید آفت کش تلف گردیدند که در گزارش های تخصصی محیط زیست آن کشور ثبت گردیده است.
در آمریکا به دلیل تلنبار مواد زاید خطرناک آب های زیرزمینی در معرض آلودگی قرار گرفته و از سال ۱۹۷۶ برای حمل اینگونه مواد مقررات ویژه ای تدوین شد. در سال ۱۹۸۸ به دلیل اعتراض گسترده مردم استرالیا به آلودگی های زیست محیطی ناشی از ایجاد کارخانه های زباله سوز با حرارت بالا برای دفع زباله های سمی منجر به تصمیم گیری دولت در این زمینه و ارائه دستورالعمل خاص شد.
در ۲۰ مارس ۱۹۹۱ مسئولین شرکت تولیدات الکتریکی دوسان کره جنوبی دستگیر شدند، زمانی که جریان دفع ۳۰۰ تن فنل به رودخانه ناکتونگ که تأمین کننده آب شهر ۱۰ میلیونی پوسان می باشد، فاش گردید. در منطقه اولسان – اونسان کره جنوبی صنایع آلاینده بیماری جدیدی را با ایجاد عوارض عصبی نموده اند که نام آن را بیماری اونسان نهاده اند به همین دلیل در سال ۱۹۸۸ دولت مجبور به جابجایی اشاعه حدود ۳۷۶۰۰ نفر از مردم منطقه گردید و ۳ میلیون دلار خسارت به ماهی گیران و کشاورزان منطقه داد. با توجه به اشاره مختصر به مشکلات ناشی از مواد زاید خطرناک، لزوم تدوین استراتژی های کنترل مشخص می گردد در هر کشور نیاز است که یک سیستم کنترل ملی برای مدیریت مواد زاید خطرناک ایجاد شود اعمال برنامه های کنترل مواد زاید هزینه هایی در بر دارد که ۱۰ تا ۱۰۰ برابر کمتر از هزینه زدایش و پاکسازی این آلودگی ها از محیط زیست پس از ورود آن به محیط در اثر فقدان برنامه های کنترل است. هر سیستم کنترل برای دستیابی به موفقیت باید چهار عنصر حیاتی را تأمین نماید:
- قانون و آیین نامه؛
- وسایل و روش های اجرایی مناسب؛
- تسهیلات مناسب برای بازیافت، تصفیه و دفع مواد زاید خطرناک و سنجش لازم جهت تقویت در مصرف آنها؛
- متداول نمودن برنامه های آموزشی برای مدیران دولتی بهره برداران و مدیران صنایع طبق برنامه های دقیق تدوین شده به همین منظور تا آگاهی عمومی افرادی که در سیستم کنترل ملی نقش حیاتی دارند ارتقاء یابد.
به منظور متداول نمودن یک سیستم کنترل مؤثر در زمینه مواد زاید، خطرناک، نکات عمومی ذیل باید مورد توجه باشند:
- اطلاعات از کمیت مواد زاید خطرناک و تعیین وضعیت موجود به منظور تشخیص اولویت ها.
- تدوین استراتژی ملی مدیریت مواد زاید خطرناک و توسعه آن در این زمینه طرحی برای پیش بینی تسهیلات و امکانات نیاز است.
- یک سیستم کنترل باید تمام جنبه های مدیریت مواد زاید خطرناک از تولید و نگهداری، حمل و نقل، تصفیه تا دفع نهایی را شامل شود.
- تمام گروه ها با هم مرتبط هستند. تولیدکنندگان انتقال دهندگان تصفیه و دفع کنندگان و دولت ها همگی نقش و مسئولیت هایی در این زمینه دارند و باید مورد توجه باشند.
تعدادی از کشورها برای نظارت و کنترل مواد زاید زیان آور نظام های کشوری و ملی ایجاد نموده اند.
کلیه نظام های موجود نظارتی و کنترل دارای برخی ویژگی های مشترک می باشند که عبارتند از:
- تعریف مواد زاید خطرناک و زیان آور قائل شدن مرزی بین ضایعاتی است که باید امحاء شود و موادی که باید تبدیل احیاء و مورد استفاده مجدد قرار گیرند.
- تهیه صورتی از مواد قابل اطلاق به مواد زیان آور
- تهیه صورتی از منابع زباله های خطرناک مثلاً حاوی نام صنایع و بیمارستان ها و یا حاوی جزئیات مانند نام مؤسسه و …
- ارزیابی کلی هر نوع ماده زاید زیان آوری که باید مورد نظارت قرار گیرد.
- ایجاد امکانات تبدیل انبار، کردن و امحاء که با مقدار هر نوع مواد تولید شده مناسبت داشته باشد. هدف ایجاد ظرفیت کافی و محل مناسب با منظور حفظ انسان و محیط زیست با کمترین هزینه ممکن است. اجرای یک برنامه نظارتی که ردیابی مواد زاید در طی یک نسل و حتی بیش از آن را برای مسئولین ذی ربط ممکن سازد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ منابع، انواع و مشخصات پسماندهای خطرناک شهری
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.