آموزش و مدیریت محیط زیست
آموزش و مدیریت محیط زیست
آموزش و مدیریت محیط زیست
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 15
فهرست:
- مقدمه
- آموزش محیط زیست
- بوم شناسی (اکولوژی)
- بوم شناسی صنعتی و سیستم های صنعتی
- اطلاعات زیست محیطی
- ارزیابی چرخه عمر(LCA)
- ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA)
- مدیریت محیط زیست
- ممیزی محیط زیست
- عوامل تخریب محیط زیست
- پرسش ها
مقدمه
و در طول دو دهه ی اخیر مشکلات محیط زیست توجهی همه جهانیان را به خود جلب کرده است. مردم در خصوص مشکلات مختلف از قبیل گرمایش جهانی، باران اسیدی، آلودگی هوا، آب و خاک آگاهی زیادی به دست آورده اند و هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که شهروندانش درگیر این مسائل نشده باشند.
مشکلات زیست محیطی در جهان را می توان در سه طبقه دسته بندی نمود:
- مسائلی که در اثر شرایط فقر و عقب افتادگی به وجود می آیند.
- مسائلی که در اثر تاثیرات منفی افزایش توسعه و پیشرفت به وجود می آیند.
- آلودگی های ساخت دست بشر (مصنوعی)
دسته اول به علت فقر و کمبود ابزار مناسب جهت تامین احتیاجات اولیه ی انسانی، بر روی سلامت بخش عظیمی از جمعیت و منابع طبیعی تأثیرات قابل توجهی خواهد داشت. دسته دوم، به تأثیرات جانبی مورد غفلت واقع شده ی رشد سریع اقتصادی و توسعه مربوط می شود که در نتیجه اجرای پروژه ها و برنامه های توسعه، هدر روی قابل ملاحظه ای در منابع طبیعی به وجود می آید. دسته سوم، مجموع آلودگی ساخت دست بشر است که علاوه بر آسیب فوری بر منابع طبیعی، اثرات و عواقب خطرناکی را به دنبال دارد. مانورها و بمباران ها در هر کشوری علاوه بر جمعیت زیاد، محیط زیست را فورا متأثر می کند و همچنین مدت زمانی لازم است تا محیط زیست اثرات باقی مانده را از بین ببرد. بنابراین توسعه ی پایدار به مفهوم رشد اقتصادی خوب و پایدار است که می تواند با کمترین آسیب یا بدون آسیب به محیط زیست راهبری شود. فاکتورها یا عواملی که در ارتقا و افزایش توسعه پایدار موثر می باشند شامل:
- آموزش محیط زیست
- متعادل کردن جمعیت و مراقبت های بهداشتی
- مدیریت پسماند
- کشت و درخت کاری زمینهای بایر و کشت نشده
- کنترل آلودگی آب
- کنترل آلودگی هوا
- استفاده از انرژی های تجدید پذیر بدون آلودگی
- حفظ و نگهداری از تنوع زیستی
- تمرکززدایی در اسکان انسان ها
- طرح ریزی جامع برای استفاده از زمین و مدیریت آبخیزداری
برای دستیابی به توسعه پایدار: همان گونه که قبلا ذکر شد، نیاز است که نسل های جوان تر در مورد وضعیت نامناسب محیط زیست و عوامل کمک کننده در این زمینه آگاه شوند و برای این کار آموزش های رسمی در رابطه با مسائل محیط زیست حتی در سطح مدارس امری ضروری است.
آموزش محیط زیست
این یک آموزش از طریق محیط زیست، درباره ی محیط زیست و برای محیط زیست است. اهداف آموزش محیط زیست در سه حیطه می باشد که شامل: 1- حیطه شناختی ۲- حیطه عاطفی ٣- حیطه روانی
اهداف حیطه شناختی شامل:
- کمک در کسب دانش و آگاهی از محیط زیست زنده و غیر زنده
- کمک در فهم رشد جمعیت آزاد و تفسیر آنها برای توسعه اجتماعی – اقتصادی منطقه
- بررسی میزان استفاده برنامه ریزی نشده از منابع در سطح جهان
- کمک به شناسایی عوامل مختلف آلودگی محیط زیست و پیشنهاد اقدامات اصلاحی
- کمک به شناسایی عوامل تنش های اجتماعی و پیشنهاد روش هایی برای اجتناب از آنها
موارد مربوط به اهداف حیطه عاطفی شامل:
- کمک به کسب علاقه مندی به گیاهان و جانوران محلی و منطقه ای
- کمک برای فهم علاقه مندی اجتماع انسان ها و همچنین مشکلات آنها
- ارزش دادن به مساوات، عدالت و صداقت
- احترام گذاشتن به حریم و مرزهای کشورها
موارد مربوط به اهداف حیطه روانی شامل:
- مشارکت و همکاری در برنامه های توسعه جنگل ها
- مشارکت در برنامه های کاهش آلودگی هوا، آب و خاک و صدا
- همکاری و مشارکت در برنامه ریزی جهت جلوگیری از تقلبات در غذا
- تعامل و مشارکت در برنامه ریزی طرح های روستایی و شهری از قبیل گرم کننده های خورشیدی و تأسیسات بیوگاز و …
اهداف آموزش محیط زیست شامل:
- تامین و تدارک شرایط مناسب برای همه، جهت کسب دانش و آگاهی و ارتقاء محیط زیست.
- آگاه سازی از طریق هشدارهای مشخص برای افراد در رابطه با جنبه های فیزیکی، اجتماعی و زیبایی شناختی محیط زیست
- ایجاد یک نگرش جدید با الگوی رفتاری شخصی، گروهی و اجتماعی که کاملا همسو با محیط زیست باشد.
- ارتقاء مهارت های شخصی برای شناختن و حل کردن مشکلات محیط زیست
جهت کسب آگاهی و دانش زیست محیطی در سه دسته زیر اقدام باید صورت گیرد:
- آموزش محیط زیست به صورت رسمی
- آموزش محیط زیست به صورت غیر رسمی
- گردآوری اطلاعات زیست محیطی
1- آموزش محیط زیست به صورت رسمی
به مراحل زیر طبقه بندی می شود:
الف) مرحله مدرسه: در این مرحله بیشترین تاکید (۷۵٪) در پایه ریزی آگاهی از محیط زیست، به دنبال آن موقعیت های واقعی زندگی (۲۰) و محافظت و نگهداری (۵٪) می باشد. بنابراین در این مرحله باید در جهت حساس کردن بچه ها نسبت به محیط زیست اقدام و تلاش گردد. سیستم آموزش مدارس (NCERT) و همچنین سطوح مختلف آموزشی نقشی حیاتی در طراحی کتاب های مرجع، کتاب های کمکی، کتاب های راهنما و همچنین کتاب های درسی و مواد درسی برای دانش آموزان و معلمان می تواند داشته باشد.
ب) مرحله دانشگاهی: آموزش محیط زیست در کلیه دانشکده ها و دانشگاهها به طرق زیر می باشد:
- دانشکده ها می توانند آموزش های لازم را در مورد محیط زیست به فارغ التحصیلان ارائه داده و آنها را با مسائل محیط زیست درگیر کنند.
- همه رشته ها باید موضوعات محیط زیست را مورد توجه قرار دهند و حداقل در یک ترم موضوع شیمی و اکولوژی محیط زیست را به دانشجویان آموزش دهند.
- در سطح تحصیلات تکمیلی مباحثی علوم فیزیکی، بیولوژیکی و اجتماعی مرتبط به محیط زیست اضافه شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.