مدیریت شرایط بهداشت محیط بواسطه وقوع بلایا
مدیریت شرایط بهداشت محیط بواسطه وقوع بلایا
مدیریت شرایط بهداشت محیط بواسطه وقوع بلایا
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 27
فهرست:
فصل ۱: عواملی که باید برای مدیریت مؤثر در نظر گرفته شوند.
- تصمیم گیری در خصوص مناسب بودن معیارها
- زمان بندی اقدامات فوریتی
- داده شده، عمده
فصل ۲: فاز اول: اقدامات بهداشتی پیش از بلایا
- برنامه ریزی برای عملیات فوری بهداشت محیط
- اقدامات حفاظتی
- خسارت سازه ای مهندسی
- آلودگی منابع غذایی و آب
- قطعی برق
- اختلال در حمل و نقل
- آموزش کارکنان و عموم مردم
فصل ۳: فاز دوم: اقدامات انجام یافته در طول بلایا و پس از وقوع بلایا
- دوره هشدار فوریت
- دوره وقوع بلا
- دوره فوریت بلافاصله پس از وقوع بلایا
- تامین آب
- پناهگاه
- بهداشت محیط
- بهداشت مواد غذایی
- کنترل ناقلین بیماری
- بهداشت فردی
- اطلاعات عمومی کلی دوره تثبیت
- ارائه فهرست نیازها به سازمان ها و آژانس های امداد
- دریافت کمک
- توزیع کمک ها
- برپایی اقامتگاه ها برای افراد آواره
فصل ۴: فاز سوم: اقدامات بهسازی بازگردانی خدمات اصلی (حیاتی)
- بازگردانی و احیای فعالیت های نظارتی بهداشت محیط
- کیفیت آب به ورود به دور بوده و در منابع غذایی
- بهسازی محیط
- ارزیابی طرح اقدام عملیات فوریت (EOA)
عواملی که باید برای مدیریت مؤثر در نظر گرفته شوند
تصمیم گیری در خصوص مناسب بودن معیارها
به منظور تسکین شرایط در مناطق وقوع بلایا، معیارهای مناسبی باید برای متوقف کردن اختلال در شرایط خدمات بهداشت محیطی محیطی پیش از وقوع بلا و زندگی عادی جامعه در نظر گرفته شوند. اقدامات کنترلی بهداشت محیط باید قبل و بعد از وقوع بلایا و در صورت امکان در حین وقوع بلا انجام شوند. در تعیین دوره های آموزشی مربوط به اقدام در این مراحل مختلف، یک اقدام مشخص باید نه تنها مطابق با امکان پذیری فنی آن و در دسترس بودن منابع مورد قضاوت قرار گیرد، بلکه باید مطابق با وسعتی که آن اقدام در جهت بازگشت شرایط محیطی به سطوح قبل از وقوع بلا هدایت می شود نیز مورد قضاوت قرار گیرد.
عواملی که بایستی هنگام اتخاذ تصمیمات مناسب در خصوص اقدامات مورد نظر انجام میپذیرد شامل مناطق دارای اولویت مداخله، اولویت بندی نیاز به خدمات متنوع بهداشت محیطی و در دسترس بودن نیروی انسانی می باشند. عامل اصلی که اولویت مناطق برای مداخلات را تعیین می کند، حضور و یا عدم حضور خطرات مرتبط با بیماری در مناطقی است که قربانیان بلایا در آن محل ها اقامت دارند. باید توجه ویژه ای به خطر نسبی بیماری در اطراف مراکز شهری و کمپ ها و سایر سکونتگاه های موقت شود.
بالاترین اولویت باید مطابق با خدمات بهداشت محیطی باشد که برای محافظت از تندرستی افراد حاضر در مناطق با خطر بالا ضروری می باشد. همکاری افراد در مناطق پر خطر باید مورد تقاضا قرار گیرد و این افراد بایستی به صورت فعال در تدارک خدمات مشارکت نمایند. حداقل خدمات ضروری که باید تامین گردد، به شرح زیر می باشد
- پناهگاه کافی برای افراد آواره
- مقادیر کافی آب شرب در دسترس
- تأسیسات برای دفع فضولات و دفع فاضلاب
- محافظت از منابع غذایی در مقابل آلودگی
- محافظت از افراد در جمعیت های متأثر در مقابل بیماری های ناشی از ناقلین بیماری از طریق فعالیت های کنترلی این ناقلها و همچنین از طریق روش های پیشگیری دارویی
در دسترس نبودن نیروی انسانی مناسب در زمینه بهداشت محیط می تواند یک عامل محدود کننده در مداخلات فوریتی پس از فاجعه باشد. از طرفی استفاده از متخصصین محلی باید در اولویت در نظر گرفته شود. زیرا این افراد با شرایط پیش از وقوع بلایا و شرایط اجتماعی اقتصادی در منطقه آشنا هستند و حتی بسیار مهم تر از این مسائل به این علت که این افراد دارای تجربه ی کاری در شرایط مشابه با مناطق تحت بلایا هستند، این افراد معمولا برای مدیریت احتمالات فوریتی که توسط بلایای طبیعی موجب شده اند، بهترین نفرات هستند. در مقابل، متخصصین خارجی اغلب با شرایط پیش از وقوع بلایا و استانداردهای بهداشت محیط به خصوص مربوط به یک منطقهی تحت بلایا آشنا نیستند. کمبود دانش آنها در این زمینه ممکن است در حقیقت مانع موفقیت فعالیتهای امدادرسانی شود، بنابراین باید در هنگام به کارگیری متخصصین خارجی دقت کافی به عمل آید.
زمان بندی اقدامات فوریتی
مشکلات بهداشت محیط که بواسطه بلایای طبیعی ایجاد شده اند، بایستی طی سه فاز اصلی مدیریت شوند. این فازها به همراه توصیه هایی در خصوص زمان بندی مناسب برای آغاز اقدامات ارائه شده اند؛ مدت زمان فازها بر اساس ماهیت مشکلات ایجاد شده متغیر خواهد بود.
فاز اول شامل اقدامات انجام یافته قبل از وقوع یک بلا است تا حالتی از آمادگی به دست آمده و حفظ گردد. برنامه ریزی آمادگی بر مناطقی متمرکز می شود که خطر بالای بلایای طبیعی برای آن مناطق شناخته شده است – مناطقی با پیشینه ی وقوع و یا مناطقی که به عنوان مناطق بالقوه برای بلایای طبیعی تعیین شده اند.
فاز دوم زمانی شروع می شود که بلا اتفاق می افتد. فعالیتهای مرتبط با فوریت در فاز دو در طول وقوع حادثه و در صورت امکان پس از وقوع بلا انجام می شوند. معمولا اقدامات کنترل بهداشت محیط مربوط به این فاز در طول هفت روز اول از وقوع بلا انجام می شوند. به هر حال این اقدامات به زیرفازهایی تقسیم می شوند شامل اقدامات بلادرنگ (فوری) که در سه روز اول پس از وقوع بلایای طبیعی انجام می شوند؛ و اقدامات تثبیتی که زمانی شروع می شوند که اقدامات بلادرنگ مربوط به فاز فوریتی تأثیر خود را گذاشته اند.
فاز سه شامل بازسازی محیط است. در نظر گرفتن اقدامات مناسب بازسازی باید بلافاصله پس از آغاز اقدامات مرتبط با فوریتی از فاز دو شروع شوند. اقدامات موجود در فاز سه نیز همانند فاز دو در دو زیرفاز انجام می شوند: اقدامات کوتاه مدت، به منظور بازگرداندن شرایط محیطی و خدمات به سطوح قبل از وقوع بلا و اقدامات دراز مدت بازسازی شامل تمامی مراحل انجام شده برای بهبود شرایط محیطی و خدماتی که نیازمند دوره های طولانی برای تکمیل شدن دارند. توصیه می گردد تا تمامی اقدامات پس از وقوع بلا به جز فعالیتهای بازسازی طولانی مدت در طول سه هفته پس از وقوع بلا انجام شوند. جدول ۳ رهنمودی برای زمان بندی جهت اتخاذ و تکمیل تمامی اقدامات پس از وقوع بلا را ارائه می نماید.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.