مبانی مدیریت خدمات پرستاری
مبانی مدیریت خدمات پرستاری
مبانی مدیریت خدمات پرستاری
فهرست:
- مقدمه
- تعریف مدیریت پرستاری
- فواید مدیریت پرستاری
- مراحل فرایند مراقبت از بیمار
- مراحل فرایند مدیریت بیمارستان
- سطوح مدیریت پرستاری
- سوپروایزر آموزشی
- سرپرستار یا مدیر مراقبت های بالینی
- عوامل موثر در اداره ی صحیح بخش
- سازمان ها و انجمن های پرستاری ایرانی، بین المللی و دیگر کشورها
مقدمه
پرستار یکی از اعضای کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی درمانی است پرستاری، حرفه ای است پویا، حیاتی و در حال رشد که با استفاده از دانش و مهارت های خاص، خدماتی را به مددجویان در مراکز مختلف ارائه می دهد. پرستاری براساس معیارهای موجود حرفه ای پایه گذاری شده است و وظایف خود را می بایستی در حیطه های پیشبرد، بهبود و برقراری بهداشت، پیشگیری از بیماری، حفظ تندرستی و تسهیل در تطابق و تسکین درد و رنج بیمار انجام دهد، چرا که پرستاری ریشه در انسانیت دارد و پرستاری در مراقبت از بیمار به کلیت فرد به عنوان یک انسان است میدهد و اقدامات او را در جهت ارضای نیازهای واقعی انسان می داند
ابعاد حرفه ای در پرستاری
پرستاری دارای شش بعد حرفه ای به شرح زیر است:
- فراهم آوردن یک ارتباط با رابطه ی مراقبتی که سلامت و التیام افراد را تسهیل می بخشد
- توجه به تجربیات انسانی و پاسخ های سلامتی و بیماری در محیط فیزیکی و اجتماعی
- انسجام بخشیدن به اطلاعات عینی و دانش به دست آمده از تجربیات نفتی بیمار یا گروه های خاص
- کاربرد دانش علمی در فرایند تشخیص و درمان بیماران با استفاده از قضاوت و تفکر انتقادی
- توسعه ی دانش حرفه ای پرستاری از طریق آموزش و پژوهش
- تأثیر بر سیاست های اجتماعی و عمومی در جهت ارتقاء عدالت اجتماعی
بررسی وضعیت و جایگاه پرستار در نظام ارائه ی خدمات در سراسر جهان نشان میدهد که پرستاران بزرگترین گروه کارکنان تیم بهداشتی را تشکیل میدهند. حتی در برخی کشورها ۸۰ درصد امور بهداشتی توسط پرستاران انجام می شود. بنابراین کیفیت مراقبت های بهداشتی به میزان زیادی به نحوه ارائه ی خدمات پرستاران بستگی خواهد داشت. از همه مهمتر آن که پرستاران در نقش های مختلفی فعالیت می کنند که یکی از تقسیم بندی هایی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است سه نقش عملکردی، رهبری و پژوهشی را ذکر می کند.
بنابراین، پرستاری بک جنبه ی بسیار مهم مراقبت از سلامتی است که نیاز به سازمان یافتگی دارد. مراقبت پرستاری، به کارگیری فردی اصول علمی برای دستیابی به اهداف درمانی در پزشکی، حفظ سلامتی مددجویان و پیشگیری از بیماری است. ثبت مشاهدات پرستار از شرایط مددجو، واکنش او به درمان و موازین تشخیصی به واسطه ی تشخیص و درمان فراهم شده به وسیله ی پزشکان، پشتیبانی می شود
دسته بندی هایی که بیشتر مورد پرستاری، به کارگیرند جنبه ی بسیار مهم مراقبی را ذکر می کند.
مدیریت خدمات پرستاری ترکیبی پیچیده از عناصر دارای کنش متقابل است و متاثر از برون داد در مددجویانی می باشد که وضعیت سلامتی آن ها بصورت غیر قابل احترازی در حال بدتر شدن است. حفظ و بهبودی سلامتی (هدف) بواسطه ی درون داد کارکنان و منابع مادی مورد استفاده در یک فرایند منظم از خدمات پرستاری (شیوه ای برای رسیدن به هدف) امکان پذیر می باشد مدیریت قسمتی اصلی از دانش مربوط به فعالیت مدیریت پرستاری است و عناصر مدیریت چارچوبی برای مطالعه ی مدیریت پرستاری فراهم می کنند.
تعریف مدیریت پرستاری
مدیریت خدمات پرستاری در واقع یک سیستم هماهنگ کننده است و این هماهنگی باید بین فعالیت ها، امکانات و تجهیزاتی انجام گیرد که همه در جهت مراقبت از بیماران به کار می آیند و به تعبیری دیگر مدیریت پرستاری مجموعه ای از عناصر مرتبط به هم و به عبارت دیگر سیستمی است که نتیجه و برون داد با استفاده از درون داده هایی چون نیروی انسانی و سایر موارد به صورت یک فرایند منظم حاصل می شود.
در سال ۱۹۸۰ آرنت و هاچابای مدیریت خدمات پرستاری را «فرایند تعیین و دستیابی به اهداف به واسطه ی تأثیرگذاری بر رفتار انسانی در محدوده ی یک محیط مناسب تعریف کرده اند. آنها اهداف مشترک یک سازمان خدمات پرستاری را ایجاد محیطی برای دستیابی به سلامتی و آن را به عنوان عملکرد کلی مدیر پرستاری دانسته اند.
اورم (سال ۱۹۸۹) می گوید: به طور کلی می توان مدیران پرستاری را به عنوان اشخاصی که به واسطه ی فعالیت های خودشان در یک چارچوب موقعیتی، روندهایی را از امور خاص برای شامل حال و آینده ی پرستاری اداره می کنند در نظر گرفت. توصیف جمعیت هایی که به واسطه ی سازمان، خدماتی را دریافت کرده و انجام فعالیت ناشی از قدرت واگذار شد به آن ها که به واسطه ی اختیارات ناشی از فعالیت رسمی می باشد. در کل از اهدافی هستند که انجام می شوند.
اسکالزی و آندرسون (۱۹۸۹) مدیریت پرستاری را به کارگیری دانش مدیریت در پرستاری برای فراهم کردن مراقبت کیفی پرستاری توصیف کردند تعریف آنها از مدل نگرش سیستمی گرفته شده و بر طبق آن فعالیت پرستاری استفاده از چشم انداز سیستمی برای به حداکثر رساندن اعتبار سیستم به واسطه بررسی و اداره ی موضوعات سیستم می باشد. سیستم مورد توجه مدیریت پرستاری ترکیب یافته از پرستاری و حوزه های سازمانی و حد مرز بین آنها است. اعتبار سیستم شامل کیفیت خدمات پرستاری و کارایی سازمانی می باشد.
هرمان دورفر، هنری و اسمیت (سال ۱۹۹۰)، خاطر نشان کرده اند که مدیریت پرستاری تمرکز بر تولید توزیع و تاثیر بر خدمات پرستاری کارکنان و واحدهای سازمانی مسئول این خدمات دارد. الیسون، مک لوجین (سال ۱۹۹۱) تعریف روشنی را توسعه داده و می گویند مدیریت پرستاری مسئول اطمینان از کیفیت ارائه ی خدمات پرستاری است. باید همچنین کار پرستاران را در فرایند ارائه ی خدمات، با ایجاد شیوه ای همراه با احساس مسئولیت مالی و ایجاد محیطی که رشد و تکامل حرفه ای را حمایت می نماید، تسهیل کند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ اصول مدیریت خدمات پرستاری و مامایی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.