دانلود کتاب روانشناسی دکتر گنجی
دانلود کتاب روانشناسی دکتر گنجی
دانلود کتاب روانشناسی دکتر گنجی
فرمت: PDF تعداد صفحات: 182
فهرست:
- فصل اول: تاریخچه آزمون ها
- فصل دوم: ویژگی های آزمون
- فصل سوم: اجرا و نمره گذاری آزمون ها
- فصل چهارم: بیان نتایج آزمون ها
- فصل پنجم: طبقه بندی آزمون ها
- فصل ششم: آزمون های هوش
- فصل هفتم: آزمون های استعداد
- فصل هشتم: آزمون های شخصیت
سابقه روان سنجی و آزمون سازی:
آزمون سازی در روانشناسی سابقه ای نسبتا طولانی دارد. جمیز مک کین کتل (روانشناس آمریکایی) در سال 1890 کلمه تست «آزمون» را برای اولین بار به کار برد و آلفرد بینه نیز اولین آزمون روانی را (که آزمون هوش بود) در سال 1905 ارائه داد.
گالتون در سال 1884 ویژگی های خاصی، از جمله دقت، توان عضلانی و زمان واکنش را اندازه گیری می کرد و با استفاده از جدول های درصدی می توانست توانایی فرد را با گروه وی مقایسه کند. وی پیشگام استفاده از فنون آماری در تحلیل ویژگی های فردی و توسعه آزمون های روانی است.
جمیز مک کین کتل با تهیه آزمون هایی که توانایی ساده ای را اندازه گیری می کردند، به توسعه آزمون سازی و همچنین کاربرد آسان و همگانی آزمون های روانی کمک کرد. عیب آزمون های کتل، فقدان نورم (هنجار) بود بنابراین با اجرای آزمون های وی، محقق نمی توانست در مورد وضعیت آزمودنی نسبت به گروهش نظر دهد.
نخستین آزمون (به معنای امروزی آن) توسط بینه و سیمون تهیه و ارائه شد. این آزمون، هوش را اندازه می گرفت و دارای نورم (هنجار) بود. این آزمون در سال 1905 ارائه شد. آزمون مذکور، تاکنون چندین بار تجربه شده است. معروف ترین فرم تجدیدنظر شده به آزمون استنفرد – بینه مشهور است.
تعریف آزمون روانی: آزمون روانی وسیله ای است که موقعیتی را فراهم می کند تا نمونه ای از رفتار برانگیخته شود و مورد اندازه گیری قرار گیرد.
ویژگی های آزمون اصلی:
در شرایطی می توان گفت گه یک آزمون روانی داریم که حداقل دارای سه ویژگی زیر باشد:
- اعتبار
- روایی
- حساسیت (ظرافت تشخیص)
تعریف اعتبار یا پایایی: اگر آزمونی را برای یک آزمودنی چند بار اجرا کنیم، نتایج نسبتا یکسان و مشابهی به دست می آید. اعتبار آزمون، بیانگر پایداری و ثبات نتایج یک آزمون در اجرای متعدد است.
روش های اندازه گیری اعتبار یک آزمون: ادعای سازنده آزمون مبنی بر این که آزمون وی دارای اعتبار است، کافی نیست و لازم است با استفاده از روشهای مورد توافق، اعتبار آزمون محاسبه شود. روش های اندازه گیری و تعیین اعتبار آزمون عبارتند از:
- اجرای مجدد آزمون: در روش اجرای مجدد آزمون به منظور اندازه گیری اعتبار آن، آزمون را دوبار و با فاصله زمانی اجرا می کنیم. بین نتایج حاصل از دوبار اجرا ضریب همبستگی محاسبه می کنیم که آن را ضریب اعتبار می نامند. تفسیر ضریب اعتبار بدست آمده، بیانگر وجود یا عدم وجود اعتبار است.
- اجرای فرم موازی آزمون: در روش فرم موازی، ضریب همبستگی بین نتایج حاصل از اجرای آزمون جدید و آزمونی که از نظر درجه دشواری، ضریب تشخیص و محتوای درونی شبیه ان است، ملاک تعیین میزان اعتبار آزمون تلقی می شود.
- دو نیمه کردن: براساس ضریب همبستگی بین نمره ای که آزمودنی در در نیمه از یک آزمون به دست می آورند، محاسبه می شود. مثلا نمره آزمودنی در سوال های فرد و نمره وی در سوال های زوج آزمون.
- کودر – ریچاردسون: پس از محاسبه ضریب همبستگی بین نمرات آزمودنی ها در دو نیمه آزمون، اعتبار نیمی از آزمون محاسبه شده است. اعتبار کل آزمون از طریق فرمول اسپیرمن – براون محاسبه می شود.
سوال: آیا در اجرای مجدد ازمون، ضریب اعتبار به میزان 1 به دست می آید؟ خیر زیرا عوامل متعددی مانند تمرین خستگی، وضعیت عاطفی و شرایط آزمون بر روی نتایج آزمون در حال اجرای مجدد تاثیر می گذارد.
مراحل اجرایی محاسبه اعتبار آزمون به روش مجدد:
- آزمون جدید را اجرا کنید
- پس از اجرای اول، مجددا (همان ساعت، همان روز یا چند روز بعد) همان آزمون را اجرا کنید.
- بین نمرات اجرای اول آزمون و اجرای دوم آزمون، ضریب همبستگی محاسبه کنید.
- ضریب همبستگی را برای ارزیابی اعتبار آزمون تفسیر کنید.
مراحل اجرای محاسبه اعتبار آزمون به روش فرم موازی:
- فرم موازی جدید را بیابید
- آزمون جدید و فرم موازی آن را بر روی یک گروه آزمودنی اجرا کنید.
- بین نمرات آزمون جدید و فرم موازی آن ضریب همبستگی محاسبه کنید
- ضریب همبستگی به دست آمده را برای ارزیابی اعتبار آزمون جدید تفسیر کنید.
چرا روش دو نیمه کردن به روش فرج و زوج مشهور است؟ زیرا به طور معمول، در محاسبه اعتبار آزمون از طریق دو نیمه کردن، پرسش های فرد در یک نیمه و پرسش های زوج در نیمه دیگر قرار می گیرند. ضریب همبستگی بین نمره های آزمون ها در دو نیمه، معیار مناسبی برای برآورد اعتبار آزمون است.
مراحل اجرایی محاسبه اعتبار آزمون به روش دو نیمه کردن:
- آزمون را اجرا کنید.
- نمره های آزمودنی ها را در هر یک از دو نیمه آزمون ( مثلا در پرسش های فرد و پرسش های زوج) محاسبه کنید.
- ضریب همبستگی بین نمره های آزمودنی ها را در دو نیمه آزمون محاسبه کنید.
- ضریب همبستگی بدست آمده را در فرمول اسپیرمن – براون قرار دهید و ضریب همبستگی کل آزمون را محاسبه کنید.
- ضریب همبستگی به دست آمده را برای ارزیابی اعتبار آزمون تفسیر کنید.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.