دانلود درسنامه روانشناسی فردی و اجتماعی
دانلود درسنامه روانشناسی فردی و اجتماعی
دانلود درسنامه روانشناسی فردی و اجتماعی
فهرست:
- فصل ۱: تاریخچه، مکاتب، تعریف و انواع روان شناسی
- فصل ۲: تفاوت های فردی
- فصل ۳: پایه های عصبی – زیستی رفتار
- فصل 4: احساس و ادراک
- فصل 5: هوش
- فصل 6: شخصیت
- فصل ۷ یادگیری و حافظه
- فصل ۸: انگیزش، نیازها و پرخاشگری
- فصل ۹: تعارض، ناکامی و سازگاری
- فصل ۱۰: روابط متقابل اشخاص، عشق و دوست داشتن
- فصل ۱۱: فرهنگ و نگرش
- فصل ۱۲: مفهوم از خود و خودآگاهی
- فصل ۱۳: ساختار و عملکرد خانواده
- فصل 14: نفوذ اجتماعی
- فصل 15: ناهنجاری های اجتماعی
- فصل16: واکنش افراد در موقعیت های اضطراری
تاریخچه
کلمه روان شناسی از ترکیب دو کلمه یونانی (Psyche) روان و (Logos) سخنرانی کردن یا درس دادن شکل گرفته است و روان شناسی یا «فلسفه عقلی» از نظر لغوی به معنی مطالعه روان بوده است.
روان شناسی در زمره دانش هایی است که به یک اعتبار عمری کوتاه و به اعتباری دیگر عمری بلند دارد. اگر به عنوان روان شناسی تجربی در نظر گرفته شود آغاز آن به تاسیس نخستین آزمایشگاه روان شناسی در سال ۱۸۷۹ میلادی در لایپزیک آلمان توسط ویلهلم وونت برمی گردد و اگر به عنوان روان شناسی فلسفی در نظر گرفته شود عمری دو هزار ساله دارد. سقراط و افلاطون و ارسطو هر کدام بحث های فراوانی در خصوص نفس و قوای نفسانی داشتند و در عالم اسلام نیز فیلسوفان پیرو حکمت اشراق، مشاء و صدرا هر یک به فراخور دیدگاه خود نظرات جدیدی درباره نفس بیان کرده اند. علم۔ النفس یا روان شناسی فلسفی کاربست روش تعقلات نظری و قیاسی برای بررسی و کندوکاو پیرامون مسائلی همچون وجود، ماهیت، علت، تجرد و دیگر احوال نفس است.
فیزیکدانان رابطه بین جنبه های مختلف «محیط» یا محرک و تجربه اولیه آدمی یا «حس کردن» را کشف کردند. مثل اینکه دریافتند احساس صوت با شدت امواج صوتی رابطه دارد. تؤام با آن، فیزیولوژیست ها ساختمان اعضای حسی و مغز موجودات زنده به خصوص آدمی را کشف کردند و متوجه شدند وقتی یکی از اعضای حسی تحریک شد، به شخص ادراک حسی دست میدهد. از سوی دیگر تحریک اعضای حسی منجر به بازتاب های مختلف و جنبه های دیگر رفتار می شود. این موفقیتها خاصه آن بخش که مربوط به احساس انسان است و همواره مورد علاقه و توجه فلاسفه بوده، این نظر را پیش آورد که روان شناسی باید به صورت علم تجربی در آید.
تاریخچه روان شناسی در دنیا
خاستگاه های تاریخی روان شناسی را می توان تا فلاسفه بزرگ یونان باستان پی گرفت. سقراط، افلاطون و ارسطو پرسش هایی بنیادین در باب زندگی روانی آدمی مطرح کردند: هوشیاری چیست؟ آدمیان ذاتاً منطقی هستند یا نه؟ آیا انتخاب آزاد وجود دارد؟ این سوالات بعدها دست مایه رویکرد شناختی در روان شناسی شد.
بقراط پدر پزشکی مشاهدات مهمی درباره نحوه کنترل مغز بر اندام های بدن انجام داد که آن مشاهدات زمینه ساز رویکرد زیست شناختی در روان شناسی شد. یکی از نخستین مناقشات در روان شناسی این است که آیا توانایی های آدمیان فطری است یا از طریق تجربه کسب می شود. در قرن هفدهم دکارت برخی اندیشه ها از قبیل خدا، خویشتن، اصول بدیهی هندسه را فطری به شمار آورد. همچنین دکارت بدن آدمی را ماشینی میدانست که مثل هر ماشین دیگری قابل بررسی است. این دیدگاه سرآغاز رویکرد پردازش اطلاعات درباره ذهن آدمی است. دیدگاه تجربه گرایی بر آن است که دانش از طریق تجربه ها و تعامل های آدمی با جهان کسب می شود. این دیدگاه عمدتا با نام جان لاک پیوند خورده است. لاک معتقد بود ذهن آدمی در بدو تولد همچون لوح نانوشته ای است که تجربه های جریان رشد او، دانش و فهم را روی آن ثبت می کنند. این دیدگاه سرآغاز پیدایش روان شناسی تداعی گرا است.
مناقشه بین فطری نگری و تجربه گرایی امروزه تحت عنوان مناقشه طبیعت تربیت ادامه دارد. آغاز روان شناسی علمی را معمولا مقارن با تاسیس نخستین آزمایشگاه روان شناسی توسط ویلهلم وونت در دانشگاه لایپزیک آلمان در سال ۱۸۹۷ میدانند. وونت از روشی بنام درون نگری برای بررسی فرایندهای ذهنی اعتماد و تکیه می کرد. درون نگری یعنی مشاهده و ثبت ماهیت ادراک ها، اندیشه ها و احساسات شخص توسط خودش. اما این روش کارایی لازم را نداشت و عکس العمل بعضی روان شناسان به آن زمینه ساز پیدایش سایر رویکردها در روان شناسی شد.
ساخت نگری
پیروان این مکتب اظهار می داشتند که تحقیقات روان شناسی نیز از روش درون نگری تجربی استفاده می کند. این گروه تحت تاثیر افکار وونت قرار داشتند و نتیجه کارشان نوعی شیمی عقلی بود، یعنی تجربه هشیار (مثل احساسات و تصورات) را درست مانند یک نفر شیمی دان که مواد مورد مطالعه خود را برحسب اجزای اصلی آن تجزیه و تحلیل و توصیف می کند، مورد بررسی قرار می دادند. حامی اصلی این رویکرد تیچنر بود. تیچنر این شاخه روان شناسی را ساخت گرایی نامید و مقصودش از آن تحلیل ساختارهای ذهنی بود.
کارکردگرایی
یک سال بعد مکتب دیگری به وجود آمد، این گروه متشکل از روانشناسانی می شد که از کار ساخت گرایان ناراضی بودند. این عده بیشتر بر حالات روانی و ذهنی تاکید می کردند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.