تاب آوری سیستم های بهداشتی در مدیریت بیماری همه گیر COVID-19
تاب آوری سیستم های بهداشتی در مدیریت بیماری همه گیر COVID-19
تاب آوری سیستم های بهداشتی در مدیریت بیماری همه گیر COVID-19 : درس هایی از 28 کشور
ترجمه و گردآوری: مریم کیارسی دانشجوی دکتری تخصصی سلامت در بلایا و فوریت ها
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 14
مقدمه
کووید-۱۹ باعث ایجاد یک بحران جهانی بی سابقه از جمله میلیون ها زندگی از دست رفته وارد کردن شوک اقتصادی و اجتماعی به سیستم های بهداشتی عمومی و ایجاد آسیب پذیری شده است از آوریل ۲۰۲۱ بیش از ۱۴۰ میلیون مورد تأیید شده و بیش از سه میلیون مرگ ۱۹COVID- در جهان رخ داده است در حالی که واکسیناسیون در بسیاری از کشورها آغاز شده است، شیوع واریانت های جدید همچنان ادامه دارد. در عین حال توزیع جهانی واکسنها با چالشهای عدالت و لجستیکی همراه است بنابراین با توجه به چشم انداز اقتصادی نامشخص هنوز میلیونها نفر دیگر در معرض خطر مرگ مواجهه با بیماری و از دست دادن سلامت خود هستند این پاندمی ظرفیت های آماده سازی و پاسخگویی محلی، ملی منطقه ای و جهانی را به چالش کشیده است. استراتژی های ملی مختلفی که برای کنترل انتقال ویروسی استفاده شده با این حال موفقیت نسبی این استراتژی ها تا حد زیادی به چگونگی سازماندهی هماهنگی اداره و تأمین مالی سیستم بهداشتی در همه سطوح بستگی دارد همه گیری محدودیت های بسیاری از سیستم های بهداشتی را نمایان کرد از جمله برخی از آنها که قبلا به عنوان سیستم هایی با عملکرد بالا و تاب آور طبقه بندی شده بودند. بنابراین یک تحلیل جامع از تاب آوری سیستم های بهداشتی در طی همه گیری می تواند درس های مهم را مشخص کند و به تقویت آمادگی پاسخ و رویکرد کشورها به چالش های بهداشتی در آینده کمک کند.
در حالی که تاب آوری یک مفهوم اصلی در کاهش خطر بلایا است اما کاربرد آن در سیستم های بهداشتی نسبتاً جدید است. تاب آوری به طور کلی به عنوان ظرفیت نهادها و فعالان بهداشتی برای آماده سازی بهبودی و جذب شوک ها، ضمن حفظ وظایف اصلی و برآورد نیازهای مراقبت مداوم و حاد تعریف شده است.
در طول یک بحران، یک سیستم بهداشتی تاب آور قادر است به طور موثر در پاسخ به موقعیت های پویا سازگار شود و آسیب پذیری را در داخل و فراتر از سیستم کاهش دهد تجربه اپیدمی های قبلی، مانند ابولا، سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) و سندرم، تنفسی خاورمیانه بر ارتباطات بین تاب آوری و خنثی کردن انتقال شیوع تأکید کرده است.
از آنجا که 19-COVID سیستم های بهداشتی را در سراسر جهان تحت فشار قرار داده است بحث در مورد تاب آوری فوری تر شده است و نیاز به درک بهتر عناصر پاسخهای ملی از دیدگاه تاب آوری وجود دارد.
چارچوب مفهومی
چارچوب مفهومی در این مطالعه شکل (۱) در چارچوب سیستم های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. عناصر چارچوب با افزودن مداخلات بهداشت عمومی از جمله آزمایش ردیابی تماس ها، سیستم نظارت بیماری و مداخلات غیردارویی بهداشتی که اغلب جدا از ارائه خدمات درمانی فعالیت می کنند توسعه می دهیم.
چارچوب مفهومی توسعه داده شده بر اساس چارچوب بلوک های سازنده سیستم های بهداشتی WHO (شکل 1)
با این حال آنها هم برای پاسخ به پاندمی و هم برای ادامه عملکرد بهداشت جامعه حیاتی هستند به همین ترتیب، سیستم های اطلاعات سلامت هم برای بهداشت عمومی و هم سیستم سلامت حیاتی هستند آنها سبب یکپارچه کردن داده ها در سیستم فردی، سیستم سلامت و سطح جمعیت می شوند.
در این مطالعه تجزیه و تحلیل بر روی مشارکت جامعه به عنوان هسته اصلی تمام عناصر تاب آوری سیستم های بهداشتی متمرکز شده است برای اطلاعات بیشتر به کادر ۱ مراجعه کنید.
ما تجزیه و تحلیل خود را بر روی مشارکت جامعه به عنوان هسته اصلی تمام عناصر تاب آوری سیستم های بهداشتی متمرکز کردیم. برای خدمات عادلانه تر به جوامع و ارتقا جوامع سالم باید در این جوامع و با توجه به نیازهای آنها تاب آوری به وجود آورد. بدون مشارکت جامعه در دامنه های مختلف هیچ تاب آوری در سیستم های بهداشتی وجود ندارد این مطالعه همچنین نقش حیاتی هماهنگی با بخشهای غیربهداشتی را برای تأمین حمایت های لازم جهت رسیدگی به عوامل اجتماعی سلامت ضروری میداند. زیربنای این عناصر عدالت و نتایج بهداشتی است.
تجزیه و تحلیل ارائه شده در این بررسی بر اساس انتخاب هدفمند کشورها از جمله نقاط مثبت و منفی در ارتباط با گزارش ۱۹ COVID در مرگ سرانه در میان کشورهای پرجمعیت و همچنین مجموعه ای از کشورها در حد وسط از مناطق مختلف سیستم های بهداشتی و وضعیت های اقتصادی بسیار متنوع.(شکل ۲ یک نمای کلی از کشورها در بررسی ما است)
کشورها بر اساس تعداد ثبت شده مرگ نسبت داده شده به COVID ۱۹ و به ازای ۱۰۰۰۰۰ نفر در ۶ نوامبر ۲۰۲۰ انتخاب شدند با توجه به پویایی و تغییر مداوم ،وضعیت رتبه بندی مثبت و منفی از نظر سرانه ممکن است در طی همه گیری تغییر کرده باشد بنابراین تجزیه و تحلیل به این بازه زمانی خاص محدود می شود. پنج روش مکمل برای تجزیه و تحلیل به پاسخهای ملی به ۱۹ COVID بکار گرفته شد.
- بررسی ادبیات با استفاده از روش های استاندارد مقالات و گزارش های عمومی را که دارای بررسی همتا بودند شناسایی کردیم که پاسخ سیاست های ملی و داده های استخراجی را مورد بررسی قرار داده و داده های مربوط به هر کشور در پنج بعد همراه با آیتم ها از طریق بررسی ۱۴ چارچوب موجود شناسایی شد.
- مصاحبه های نیمه ساختاریافته و موارد ارسالی دولت ملی برای تکمیل بررسی ادبیات ما از کشورهای منتخب و کارشناسان کشورها سوالاتی راجع به اقدامات اجرا شده برای 19 COVID پرسیدیم. در مجموع ۴۵ مصاحبه ارائه شده است. مصاحبه های نیمه ساختاریافته با متخصصان ملی 19-COVID در سطح سیاست عملیاتی و علمی ثبت و به طور کامل رونویسی شد. تمام مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار QSR NVivo12، از طریق یک روش استقرایی و تحلیل موضوعی کدگذاری شدند.
- مطالعات موردی عمیق ۶ کشور برای تأیید اعتبار داده های ۲۸ کشور.
- اعتبار سنجی تخصصی دادههای کشور خاص با کارشناسان کشور برای اعتبار سنجی داده ها، داده های ویژه هر یک از کشورهای متبوع خود را در اختیار کارشناسان کشورها قرار دادند.
- اعتبار سنجی خبرگان از طریق میزگرد با کارشناسان کشور در مجموع ۳۵ متخصص ملی و بین المللی در سیاست های COVID-19 در دو میزگرد شرکت کردند.
هدف سیستم های بهداشتی تاب آور باید ایجاد نتایج مثبت جسمی و روانی برای همه از جمله گروه های آسیب پذیر و حاشیه نشین باشند. در بسیاری از کشورها نرخ مرگ و میر ناشی از 19 COVID در میان جمعیت های مسن، اقلیت ها، جمعیت محروم از نظر اقتصادی اجتماعی و کارگران کم مزد و مهاجر به طور نامتناسبی بالاتر بوده است و این امر بر ارتباط نتایج عدالت و بهداشت تأکید دارد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ تأثیر آموزش پیامکی بر آموزش خودمراقبتی بیماران دیابتی در چالش های کووید 19 و پساکرونا
⇐ بررسی نظاممند تغییر اقلیم و زیست بوم مرتبط با همه گیری کووید 19
⇐ عوامل تعیین کننده رعایت دستورالعمل های بهداشتی مرتبط با کرونا ویروس بر اساس فرآیند تحلیل شبکه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.