بررسی چالش های پرستاری در بحران کرونا و راهکارهای برون رفت از آن
بررسی چالش های پرستاری در بحران کرونا و راهکارهای برون رفت از آن
بررسی چالش های پرستاری در بحران کرونا و راهکارهای برون رفت از آن
دکتر احمدرضا یزدان نیک*، دکتر مهرداد آذربرزین، دکتر طاهره نصرآبادی،
دکتر لیلا عظیمی، دکتر علیرضا نیکبخت، دکتر احمد نجاتیان، دکتر شیما صفازاده
a .1. دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. b. معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (مسئول پنل)
a .2. استادیار، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. b. مدیر کل توسعه آموزش و پژوهش علوم پزشکی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان
a .3. دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران. b. رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و رئیس شورای راهبردی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی
a .4. استادیار، پژوهشکده سلامت کودکان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. b. مدیر کل توانمند سازی و بهبود سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
a .5. استاد تمام دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران b. رئیس دانشکده پرستاری و مامایی
6. مدیر کل اسبق ارتقاء سلامت و خدمات بالینی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
a .7. استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. b. مدیر پرستاری دانشگاه مباحث مطرح شده در این پنل:
- ایجاد بیماری کووید-19 و اثرات آن بر جامعه جهانی و آموزش مجازی و بالینی گروههای علوم پزشکی و خدمات بیمارستانی و چالش های کادر درمان
- بیان تجارب یکی از پرستاران از پرستاری بیماران و تجربه بستری شدن به عنوان بیمار
- آموزش پاسخگو، تاریخچه پیدایش آن و علت استفاده از آن در دوران کرونا و مشکلات آن از قبیل فقدان آموزش بر پایه تفکر انتقادی و در زمینه های مواجهه با شرایط بحران، علوم اجتماعی و انسانی، عدم تمرکز کافی بر آموزش بیمارستانی، فقدان
جایگاه جدی تعهد به حرفه در آموزش، کافی نبودن آموزشها جهت کار در بخش های ویژه، فقدان موضوع مواجهه با بیماران بد حال در آموزش، نقصان دانش کاربردی در مواجهه با موارد واقعی بیماران و لزوم رفع این مشکلات پس از گذشتن بحران کرونا در زمینه برنامه ریزی در راستای ایجاد موارد ذیل در آموزش علوم پزشکی:
- ایجاد برنامه های درسی شایسته محور یا مبتنی بر پیامد در جهت اطمینان از توانمندی کادر درمان
- آموزش، تحقیق و خدمت رسانی در جهت رویاروئی با بحران
- آموزش پاسخ گویی از طریق برنامه درسی پنهان و روش های منتورشیپ و الگوی نقش
- تدوین برنامه های درسی بین رشته ای
- مواجهه مستقیم فراگیر با مشکلات جامعه
- ارائه و هدایت برنامه های آموزش مداوم به سمت پاسخ گویی اجتماعی
- توسعه هماهنگی و همکاری بین دانشگاهی
- اصلاح سیستم پذیرش دانشجو
- تلفیق پاسخ گویی به عنوان یک معیار در فرایند اعتبار بخشی دانشکده های پزشکی و پیراپزشکی
- چالش های آموزش مجازی در دوران مواجهه با کرونا، تغییر در آموزش علوم پزشکی، ایجاد یک دیدگاه کل نگر به آموزش و سوق دادن آموزش از حالت سنتی در زمانی کوتاه به سمت آموزش مجازی
- شروع بکار واحد الکترونیک و چالش های آماده نبودن زیر ساخت ها، عدم دسترسی همه دانشجویان به امکانات اینترنتی و تجهیزات اتصال به سیستم و نبود محتوای آموزش مجازی و روند رو به پیشرفت و رسمی شدن آموزش مجازی در کشور در دانشگاه آزاد اسلامی
- مزایای آموزش مجازی از قبیل صرفه جویی در هزینه ها، جذابیت، امکان ارائه در همه مکانها و زمانها
- چالش کووید فرصتی برای تولید محتوای آموزش مجازی
- عدم تعطیلی آموزش علوم پزشکی و تداوم تربیت نیروی متخصص و ماهر جهت تامین نیروی انسانی نظام سلامت در هر شرایط و تامین محیط آموزش بالینی ایمن
- چالش های آموزش بالینی دوران کرونا از قبیل ترس استادان از رفتن به بیمارستان و القا به دانشجو، نگرانی خانواده ها از رفتن دانشجویان به کارآموزی ها، تجمع دانشجویان در بخش ها و نگرانی پرسنل از این امر و تاکید بر تعطیلی کارآموزی ها، مشخص نبودن اولویت آموزش و اجرای قانون همه یا هیچ برای تعطیلی یا اجرای آموزش گروههای مختلف علوم پزشکی از جمله رادیولوژی، شنوایی سنجی، علوم آزمایشگاهی و …، از دست رفتن موقعیت های واقعی و عینی برخی از بخش ها، عدم آشنایی همه استادان با فناوری های نوین، ترس دانشجویان از ماندن در خوابگاه ها، تمرکز دانشجویان بر حفاظت بیش از حد خود، عدم امکان برگشت دانشجویان خارجی به کشورشان و نبودن تجهیزات کافی برای حفاظت از دانشجویان در ابتدای بیماری در مواجهه با کرونا
- راهکارهای برون رفت از بحران کرونا در آموزش با استفاده از آموزش های واقعیت مجازی، ارائه بالین مجازی، تشکیل کارگروه برای تحلیل موقعیت و ارائه راهکار، ایجاد خط تلفنی کمک به دانشجویان و خانواده به صورت بیست و چهار ساعته، ارائه وسایل حفاظتی برای دانشجویان به صورت یکجا در ابتدای ترم، رایگان کردن تست کووید برای دانشجو و خانواده و اجرا برنامه های آموزش خود مراقبتی به دانشجویان
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.