اقدامات مدیریتی HSE در تاسیسات و تصفیه خانه های آب و فاضلاب
اقدامات مدیریتی HSE در تاسیسات و تصفیه خانه های آب و فاضلاب
اقدامات مدیریتی HSE در تاسیسات و تصفیه خانه های آب و فاضلاب
فرمت: PDF تعداد صفحات: 33
فهرست:
- مدیریت تغییر
- مدیریت بحران
- مدیریت ایمنی فرایند
- مدیریت ریسک و ارزیابی اثرات
- مدیریت ایمنی در مانور عملیاتی
- مدیریت بحران در زلزله
مدیریت تغییر (Management of Change)
هر تغییر و جابجایی در نیروی انسانی، تجهیزات، فرایندها و رویه های تصفیه خانه احتمال به وجود آمدن خطرات جدید HSE را خواهد داشت. در این گونه مدیریت، هرگونه تغییر در ساختار سازمان، مدیریت و سیستمها که باعث به وجود آمدن ریسک های جدید برای HSE می شود، بررسی شده و پیامدهای آن تا حد ممکن حذف یا کاهش یابند.
- مدیریت تغییر، جزء جدایی ناپذیر سیستم مدیریت ایمنی فرایند است.
- یک تیم خبره و آگاه می بایست در تصفیه خانه ها، تغییرات مورد نظر را از لحاظ اصول HSE بررسی و قابلیت اجرا شدن آن را تایید کند.
- تغییر در تکنولوژی فرایند، تغییر در تاسیسات، تغییر در سازمان و تغییر در روش ها انواع چهارگانه مدیریت تغییر هستند.
- هرگونه تغییر در شرایط کار، سیستم ها، تجهیزات و روش ها را به همکاران خود اطلاع دهید.
- تغییرات در تصفیه خانه ها با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره بررسی شود.
- اعضای تیم ارزیابی باید فرصت کافی برای بررسی پیامدهای تغییر را داشته باشند.
مطابق شکل ۱، در مدیریت تغییر جهش های کوتاه با حداقل ریسک و کمترین زمان دستیابی به نتایج منجر به پیشبرد اهداف در سازمان می شود (الگوی دلفین) اما جهش های بلند، پرهزینه، با ریسک بالا و زمان دستیابی طولانی نمی تواند به بهبود سیستم کمک نماید (الگوی وال).
شکل ۱: شماتیک الگوی دلفین و وال
- پرسنل تصفیه خانه مطابق با آخرین تغییرات آموزش های لازم را ببینند.
- بخش های مختلف تصفیه خانه باید دارای دستورالعمل مدیریت تغییر باشند.
- فرایند اطلاع رسانی و چگونگی ارتباط بین پرسنل تصفیه خانه مشخص شود.
- سرپرستان و پرسنل در رابطه با هدف و مراحل و نتایج مدیریت و تغییر آموزش های لازم را سپری کنند.
- پیامدهای تغییرات به کمک ممیزی داخلی و خارجی مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.
- تغییر در برنامه ساعات کار، زمان مرخصی و ساعات استراحت به اطلاع همه پرسنل رسانده شود.
- تغییرات به ترتیب اولویت و اهمیت طبقه بندی شوند.
- افراد باید آخرین تغییرات محل کار خود را به اطلاع همکاران و دوستانشان بدهند.
مدیریت بحران (Crisis Management)
مدیریت بحران عبارتست از مجموعه فعالیت های اجرایی و تصمیم گیری های مدیریتی وابسته به کلیه سطوح و مراحل مختلف بحران، در جهت نجات، کاهش ضایعات و خسارات، جلوگیری از وقفه زندگی، تولید و خدمات، حفظ ارتباطات، حفظ محیط زیست و بالاخره ترمیم و بازسازی خرابی ها است. مدیریت مطلوب در رابطه با شرایط بحرانی نیازمند برنامه ریزی برای انجام فعالیت ها در مراحل پیشگیری، هشدار، واکنش، بازسازی و بازیابی در واحدهای تصفیه خانه های آب و فاضلاب است. اصولا یکی از مهم ترین قسمت های تاسیسات فاضلاب شهری، تصفیه خانه فاضلاب آن می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تصفیه خانه فاضلاب باید به گونه ای عمل کند که پساب خروجی از آن مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی برای آب های پذیرنده به بار نیاورد. بنابراین ضرورت دارد شرکت های آب و فاضلاب به شناخت و درک صحیحی از بحران های قابل وقوع در حوزه خود پرداخته، میزان آمادگی خود را برای مدیریت بحران ارزیابی نموده و ساز و کارهای لازم جهت مدیریت بحران را در سازمان خود فراهم آورند.
- در ابتدا برای مدیریت بحران برنامه ریزی کرده و نگرشی مدیریتی و سیستماتیک به آن داشته باشید.
- شرح وظایف واحدهای مختلف موجود در تصفیه خانه به ویژه واحد مدیریت در مواقع بحرانی مشخص شود.
- تمام افراد آموزش های لازم را دیده و با وظایف و مسئولیت های خود آشنا باشند.
- دستورالعمل مدیریت بحران و واکنش در شرایط اضطراری تهیه و به تایید مدیران و اطلاع پرسنل رسیده باشد.
- در راستای استقرار مدیریت پیشگیرانه در تصفیه خانه ها ضروری است بخش های ذیل در و دستور کاری شرکت های آب و فاضلاب قرار گیرد:
- تعیین میزان اهمیت بخش های مختلف تصفیه خانه در شرایط اضطراری
- تعیین واحدهایی که آسیب آنها موجب بروز حوادث و خسارات ثانویه خواهد شد (از مدار خارج شدن مرکز برق تصفیه خانه و یا نوسانات تامین برق ایستگاه های پمپاژ خطوط انتقال آب خام و تصفیه شده، آسیب دیدن تاسیسات کنترل ضربه قوچ ، ایجاد اشکال در سامانه کلرزنی و آسیب دیدن هاضم ها).
- واحدهایی که در ابتدای خط سیستم انتقال آب به تصفیه خانه ها قرار دارند و نقص آنها موجب
- از کار افتادن بقیه سیستم خواهد شد (چاه ها، آبگیر و خط اصلی انتقال آب به تصفیه خانه های آب).
- واحدهای فاقد جایگزین در تصفیه خانه ها (بخش فیلتراسیون).
- تغذیه کننده های اصلی سیستم (منابع تامین آب).
- بخش هایی که به هنگام حادثه به عنوان مرکز اطلاع رسانی استفاده خواهد شد (مرکز اتوماسیون).
- سیستم آبرسانی به ویژه تصفیه آب به عنوان یک سیستم واحد شناخته می شود. بنابراین اگر یکی از واحدهای آن از مدار بهره برداری خارج شود پایداری کل سیستم از بین می رود و یا اینکه باعث کاهش قابل ملاحظه راندمان در بخش های مختلف فرآیندی می شود.
- تعیین امکانات تصفیه خانه ها و شرکت های آب و فاضلاب برای شرایط اضطراری
- وضعیت نیروی انسانی در شرایط اضطراری / جهت مقابله صحیح و سریع با شرایط اضطراری و مهار آثار سوء ناشی از آن، نیروی انسانی نقش اصلی را به عهده دارد. در تصفیه خانه های آب و فاضلاب ضروری است، نیروی انسانی
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ کلیات HSE در تاسیسات و تصفیه خانه های آب و فاضلاب
⇐ آشنایی با ساختارها، مجوزها و دستورالعمل های HSE در تصفیه خانه ها
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.