اصول مدیریت در خدمات بهداشتی
اصول مدیریت در خدمات بهداشتی
اصول مدیریت در خدمات بهداشتی
فرمت: PDF تعداد صفحات: 146
فرمت: PPT تعداد صفحات: 149
مدیریت در قرون وسطی
1- به طور کلی رکود عدم در اروپای غربی و علوم پیشرفت نسبی دانش مدیریت همانند سایر علوم
2- ظهور چهره های علمی درخشانی چون فارابی و غزالی در مشرق زمین و از جمله ایران (اشاره فارابی به آیین کشورداری و برشماری ویژگی های مدیریتی)
ج – مدیریت از دیدگاه اسلام
قرآن کریم این هدیه الهی تأمین کننده نیازهای زندگی بشری برای رشد و تعالی و تکامل است در این بخش ، دستورات و منشور ربانی این کتاب آسمانی در حوزه علوم مدیریتی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در قرآن مجید به عناصر و وظایف مدیریتی دقیقا اشاره گردیده که اینک به برخی از این وظایف به تفضیل اشاره می شود.
اصول مدیریت علمی
- استفاده از روش های علمی برای انجام هریک از عناصر تشکیل دهنده کار به جای روش های غیرعلمی
- انتخاب کارکنان با استفاده از روش های علمی و آموزش آنان
- ایجاد کنترل و برقراری تشویق و تنبیه به طوری که کارگرانی که وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند تشویق و آنان که کوتاهی کرده اند تنبیه گردند.
- همکاری صمیمانه و تشریک مساعی با کارکنان و تقسیم منصفانه کار و مسولیت بین مدیر و کارکنان به گونه ای که هر کدام بخشی را که بیشتر مناسب آنهاست به عهده بگیرند.
مکانیزم های مدیریت علمی (روش اجرا)
- زمان سنجی با استفاده از روش ها و ابزارهای مناسب و تعیین نحوه انجام کار به منظور صرفه جویی در زمان انجام کار
- تخصصی کردن کارها در سازمان و اعمال سرپرستی جداگانه
- استاندارد کردن کلیه وسایل و ابزار کار مورد استفاده و تعیین بهترین شیوه استفاده از آنها
- تهیه شرح وظایف هر یک از کارکنان
- تنظیم سیستم پرداخت حقوق و دستمزد متناسب با کیفیت کار کارکنان
نارسایی مکتب مدیریت علمی
- روابط غیر رسمی افراد در سازمان مورد توجه نبود و انسان ها جزئی از ماشین محسوب می شدند به همین علت بعضی از دانشمندان، مکتب کلاسیک را مکتب ماشینی لقب داده اند.
- به اجزای سازمان به طور جداگانه توجه می شده است و سازمان را یک کل متشکل از اجزای بهم پیوسته تصور نمی کردند. لذا به عوامل محیطی توجه نمی شد و می توان گفت به کارآیی بیشتر از اثربخشی توجه می شد.
- در نظریه های مکتب کلاسیک قدرت را ناشی از مقام می دانستند و ارتباط بین افراد را فقط در قالب سلسله مراتب به طور عمودی از بالا به پایین در نظر می گرفتند و به همین علت تصور می کردند که اختلافات بین افراد سازمان به طور یکطرفه از جانب مقام مافوق قابل حل است. در صورتی که دلایل بسیاری خلاف این را ثابت کرد.
- ناهماهنگی بعضی از اصول با یکدیگر از نقایص دیگر این مکتب بود.
مکتب روابط انسانی (نئوکلاسیک ها):
د بنیانگذار این مکتب یک استرالیایی بنام التون مایو است. تعدادی از نظریه پردازان این مکتب: دیکسون، راثلیس برگر، کرت لوین، هوگو مونتسبرگ می باشند.
مطالعات هاتورن و هدف از این مطالعات بررسی تاثیر عوامل مادی خاصی مثل طول مدت کار روزانه، رطوبت، میزان نور، میزان استراحت بین ساعات کار، دادن خوراکی مجانی ضمن کار، صدا، درجه حرارت و نظایر آن (عوامل فیزیکی) در تغییر مقدار تولید و کارآیی کارگران بود. نتیجه تحقیقات وی نشان داد که عوامل اجتماعی بیش از متغیرهای فیزیکی در کارآیی افراد موثر است.
به طور خلاصه آنچه را که مایو و همکاران دریافتند به قرار زیر بود:
- میزان کاری که یک نفر کارگر انجام می دهد مانند سطح بازدهی، کارآیی توام و با تفکر و نگرش منطقی و عقلایی، صرفا بر اساس ظرفیت و توانایی فیزیکی نیست بلکه با ظرفیت و توانایی های اجتماعی وی نیز مرتبط است.
- پاداش و تشویق های غیر مادی در میزان بازدهی و علاقه مندی فرد و در انگیزش و رضایت خاطر و خشنودی کارگر تاثیر مستقیم دارد.
- بالاترین سطح تخصص نمی تواند از لحاظ تقسیم کار بالاترین اثر را داشته باشد.
- عکس العمل کارگران نسبت به مدیریت در مقابل هنجارها و پاداش ها به صورت انفرادی نخواهد بود بلکه به صورت گروهی، عضویت در گروه و از طریق گروه ظاهر می شود.
نتایج:
- شناخته شدن و اهمیت سازمان غیر رسمی و روابط غیر رسمی، نتیجه تحقیقات مایو و همکارانش بود که در مقابل سازمان رسمی و روابط رسمی کلاسیک ها مطرح می شد.
- وی متوجه شد که در صورتی که مدیریت بخواهد در کارکنان تاثیر مثبت داشته باشد هم باید به هدف ها و الزامات تولید و هم به نیازمندی های روانی و اجتماعی افراد توجه داشته باشد. آنان نشان دادند که شیوه سرپرستی و مدیریت می تواند نقش مهمی در تقویت روحیه کارکنان و بهره وری داشته باشد.
نقاط قوت و ضعف نئوکلاسیک ها:
- از مهمترین نقاط قوت آنان می توان به توجه و تاکید آنان به نیاز های اجتماعی انسان و نقش روابط غیر رسمی اشاره کرد. که مفهوم انسان اجتماعی را در مقابل انسان اقتصادی مطرح نمود.
- از نقاط ضعف آنان این بود که انتقادهای زیادی بر کلاسیک ها وارد کردند ولی نتوانستند الگویی جامع ارائه نمایند.
مکتب سیستم های اجتماعی (توری سیستم ها):
- تعدادی از نظریه پردازان این مکتب : برتالنفی، سایمون، بولدینگ، چرچمن، راسل اکاف، و … می باشند.
- تئوری سیستم ها بعد از جنگ جهانی دوم مطرح گردید. علمای مکتب سیستمی سازمان را به عنوان یک کل در نظر گرفته و بیش از آنکه اجزاء سازمان را مطالعه کنند، موقعیت روابط متقابل اجزاء و نقش آنها را به صورت یک مجموعه در تامین هدف های سازمان مورد مطالعه و توجه قرار می دهند.
سیستم
- به زبان ساده یعنی یک کل سازمان یافته یا پیچیده، ترکیبی از چند جزء یا چند چیز که یک کل واحد یا پیچیده را تشکیل می دهند. برتالنفی سیستم را مجموعه ای از واحدهای مرتبط با یکدیگر تعریف می کند.
- سیستم عبارت است از آرایش منظم اجزاء و عناصر که به منظور تامین یک هدف مبتنی بر برنامه طراحی شده است (جانسون)
- سیستم عبارت است از یک مجموعه یا اجتماعی از عناصر مرتبط و وابسته به یکدیگر که كل واحدی را تشکیل می دهند. این عناصر ممکن است فیزیکی (متدی) باشند مانند قطعات موتور یک اتومبیل، یا ارگانیک باشند مانند اعضاء و جوارح بدن انسان یا ممکن است نظری باشند مانند مجموعه ای از مفاهیم، اصول و قواعد نظام یافته و یکپارچه شده (هارولد کونتز و اودانل و وای هریخ)
- سیستم عبارتست از مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته که بین آنها ارتباطی منظم وجود دارد، از همدیگر تاثیر می پذیرند، برهم اثر می گذارند، به صورت كل عمل می کنند و هدفدار هستند.
نتیجه: کلیت از ویژگی های اصلی هر سیستم است. یعنی از مجموع اجزای یک سیستم کلیتی بوجود می آید که ویژگی آن کاملا متفاوت با ویژگی اجزای آن است.
این پست بروزرسانی شد و فایل پاورپوینت اصول مدیریت در خدمات بهداشتی در 149 اسلاید با موضوعات زیر پیوست شد.
ادامه مطلب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
- خصوصیات سیستم
- مشخصات سیستم های باز
- مکتب مدیریت اقتضایی
- مدیریت کیفیت جامع (TQM)
- 14 اصل دمینگ
- کاربرد مفاهیم صنعتی در خدمات بهداشتی
- مدیریت کیفیت فراگیر
- مدیریت کیفیت در اداره کیفیت برناه های بهداشتی
- بوروکراسی (دیوانسالاری) و دیگاه های منفی آن
- سازمان های رسمی و غیر رسمی و خصوصیات آنها
- مهمترین عامل برای توسعه
- انواع برنامه ریزی ها و طبقه بندی آنها
- ساماندهی، استخدام و هدایت
- سبک های مختلف رهبری
- اهمیت ارتباطات
- نظام های مختلف بهداشتی درمانی در دنیا
- و …
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ سوالات تستی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی با پاسخ تشریحی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.