استانداردها، حسابرسی و کنترل کیفیت در مدیریت پرستاری
استانداردها، حسابرسی و کنترل کیفیت در مدیریت پرستاری
استانداردها، حسابرسی و کنترل کیفیت در مدیریت پرستاری
مقدمه
در این بخش مدیریت، به مباحث استانداردهای حسابرسی و کنترل کیفیت در مدیریت پرستاری می پردازیم و در ابتدا به مطالب مربوط به حسابرسی اشاره خواهد شد.
حسابرسی در پرستاری
حسابرسی در پرستاری یکی از روش های کنترل در مدیریت پرستاری است که امروزه در کشورهای پیشرفته کاربرد بیشتری دارد و آن عبارت از بررسی پرونده های بیماران به جهت پی بردن به درجه بالای کیفیت مراقبت پرستاری و مقایسه ی آن با استانداردهای مجاز و تصمیم گیری در مورد تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده به منظور اجرای اقدامات اصلاحی در صورت مشاهدهی انحرافات می باشد.
تضمین کیفیت مراقبت، براساس این نظریه است که ارائه دهنده ی مراقبت پرستاری باید به مددجو و دریافت کننده ی خدمات خود، حساب پس دهد و جواب گوی او باشد. حسابرسی مراقبت از بیماران، کنترلی است که با هدف اولیه اصلاح کیفیت مراقبت توسط مدیر پرستاری انجام، هدف دوم حسابرسی مراقبت، آموزش به کارکنان واحد پرستاری، جهت تعیین اولویتهای مراقبتی و تجزیه و تحلیل مشکلات است.
استانداردها، خود ابزار ارزیابی به شمار نمی روند. برای پی بردن به این مسئله که آیا به استانداردهای مراقبتی تعیین شده دست یافته ایم یا نه، باید از ابزار خاصی استفاده می کنیم. ابزاری که جهت حسابرسی به کار می بریم نیز باید استاندارد شده و قبلا اعتبار و روانی آنها تأیید شده باشد.
حسابرسی مراقبت از نظر روش، بر دو نوع کلی حسابرسی جاری و حسابرسی گذشته نگر، است.
در حسابرسی جاری نحوه ی مراقبت در همان زمان ارائه به بیمار ارزشیابی می شود، حسابرسی گذشته نگر، مراقبت ارایه شده به بیمار را پس از ترخیص وی از بیمارستان یا مؤسسه بهداشتی ارزیابی می کند. در این روش پرونده ی بیمار، منبع اصلی اطلاعات در مورد نحوه ی ارائه ی مراقبت به وی ضامن درمان است.
حسابرسی گذشته نگر، وقت کمتری می گیرد و از نظر هزینه نیز ارزان تر تمام می شود، متداول ترین روش است. باید دانست که دقت عمل این روش بستگی زیادی به گزارش نویسی پرستاران در پرونده ها دارد. در روش گذشته نگر، مراقبت هایی که در پرونده درج می شوند، انجام یافته تلقی می گردند و مراقبت هایی که در پرونده گزارش نمی شوند، حذف می گردند. همچنین ممکن است پرستار در گزارشات خود مراقبتی را درج کند که انجام نداده باشد.
مشخصات لازم برای یک حسابرسی
- وجود استانداردهای کمی برای مقایسه ی اطلاعات جمع آوری شده در پرونده با آنها.
- موجود درصد اطمینان، به عنوان شواهدی که نشان دهد واقعاً اطلاعات با استانداردها مقایسه شده است.
- تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از ابزار مناسب
- وجود شواهدی که نشان دهنده ی انجام اقدامات اصلاحی باشد.
- وجود شواهدی که نشاندهنده ی مؤثر بودن اقدامات اصلاحی باشد
- گزارش دادن، بعد از انجام 5 گام بالا. گزارش دقیق به مراجعی که از طرف برنامه ی حسابرسی تعیین شده اند داده شود.
فعالیت هایی که در پرونده ی بیمار از طریق حسابرسی مورد بررسی و کنترل قرا می گیرند
- اجرای دستورات پزشک
- اطلاعاتی راجع به مشاهدات دقیق علائم و عکس العمل ها توسط پرستار
- طریقه ی مراقبت بیمار و کسی که در مراقبت پرستاری بیمار شرکت داشته اند.
- طریقه ی ثبت و ضبط و تنظیم گزارشات
- اجرای روش های پرستاری و کاربرد نوع تکنیک
- برگشت سلامتی جسمی، روانی و رفتاری بیمار به وسیله ی نوع آموزش و هدایت توسط گروه پرستاری
- بخش و مسئول بخش
- تداوم مراقبت از وضع عمومی بیمار و چگونگی توانبخشی
مأموران کنترل حسابرسی با استفاده از جدولی که توسط برنامه ریزان طراحی شده. نوع مراقبت ارائه شده توسط پرستاران بخش به بیماران را امتیازبندی می کند و کیفیت کار آنها را به صورت پایین، متوسط یا بالا تعیین می نماید سپس نتایج این بررسی ها توسط نمایندگان پرستاری که خود آنها نیز پرستار هستند، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند این سیستم کنترل، امکان اندازه گیری مراقبت های پرستاری را آسان می کند. زیرا باعث می شود که پرستاران در آنچه کارها توجه و دقت بیشتری به عمل آورند و این دقت اجباری باعث می شود که استانداردها را مرور نمایند.
انواع حسابرسی از نظر محتوا
حسابرسی مراقبت از نظر محتوا چند نوع است
الف – حسابرسی ساختار
بر مجموعه ای که مراقبت ها در آن ارائه می شود تمرکز دارد. این مجموعه شامل تسهیلات فیزیکی، وسایل تجهیزات ارائه دهندگان مراقبت، سازمان، خط مشی، روش ها و مدارک پزشکی است. اصول و دستیابی به استانداردها از طریق یک فهرست کنترل که براساس این طبقه بندی ها تدوین شده، تعیین می گردد. حسابرسی همچنین ممکن است مربوط به دانش و تجارب پرسنل باشد.
ب- حسابرسی فرآیند
مراقبت های پرستاری را با معیار تعیین شده می سنجد تا مشخص کند که استانداردهای علمی رعایت شده اند یا نه.
حسابرسی فرایند وظیفه گر است و نخستین مرتبه توسط «ماریا فانتوف» در سال ۱۹۶۴ به کار گرفته شد سپس به وسیله «لس نیک و اندرسون» در هفت گام تکمیل گردید.
بررسی فرایند فانتوف، گذشته نگر است و برای سنجش مراقبت های پرستاری ارائه شده به بیمار بعد از آنکه سیکل ارائه ی مراقبت کامل شد و بیمار مرخص گردید، به کار می رود هفت ماده ی حسابرسی فانتوف عبارتند از:
- اجرا و پیگیری دستورات قانونی پزشک
- مشاهده عوارض و واکنش ها
- اداره و سرپرستی امور بیمار
- سرپرستی و نظارت بر کار ارائه دهندگان مراقبت (غیر از پزشک)
- گزارش دهی و ثبت گزارش
- به کارگری و اجرای روش ها و تکنیک های پرستاری
- ارتقاء سطح سلامت جسمی و روحی از طریق راهنمایی و آموزش بیمار
فرم حسابرسی فرایند پرستاری به منظور ارزشیابی مداخلات مستقل پرستاری و براساس فرآیند پرستاری تدوین می گردد. هر مرحله از فرایند پرستاری را می توان به صورت مستقل ارزیابی نمود. همچنین ممکن است فرایند پرستاری به صورت یک مجموعه مورد ارزیابی فرار گیرد.
حسابرسی فرایند، یکی از مناسب ترین برنامه های کنترل کیفیت خدمات بهداشت روانی است ل مدیران پرستاری می توانند از آن به عنوان مدلی جهت سایر خدمات پرستاری استفاده نمایند. نتایج و بازخوردهای حاصل از حسابرسی باید از طریق اقدامات اصلاحی موجب تغییر مراقبت پرستاری گردد.
ج- حسابرسی برآیند: این نوع حسابرسی عملکرد پرستار در مورد بیمار، با برآیندهای مورد انتظار (نتایج) به عنوان معیار، سنجش می شود مرکز خدمات بهداشتی براساس تئوری طبقه بندی جهت حسابرسی، برایندها را ارائه نموده است که عبارتند از:
- هوا
- آب و مایعات دریافتی
- غذا
- دفع
- استراحت فعالیت و خواب
- عوامل اجتماعی و کار سودمند
- حفاظت در برابر خطرات
- معمولی بودن
- مغایرت با بهداشت
این طبقه بندی ها با توجه به موضوعات زیر ارزیابی می شوند:
الف – وجود دلایلی مبنی بر برآورده شدن نیاز بیمار
ب- وجود دلایلی مبنی بر اینکه بیمار آگاهی لازم را برای برآوردن نیازها داراست
ج- وجود دلایلی مبنی بر این که بیمار مهارت لازم و توانایی های انجام کار را جهت برطرف کردن نیازها داراست
د- وجود دلایلی مبنی بر اینکه بیمار انگیزش لازم جهت برآوردن نیازها را داراست.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.