پرسشنامه ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی (بر اساس مدل کرک پاتریک)
پرسشنامه ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی (بر اساس مدل کرک پاتریک)
کلیه سوالات این پرسشنامه در زیر پیوست شده است و در انتها به صورت فایل ورد می توانید پرسشنامه را دانلود کنید.
اطلاعات عمومی |
||||
نام واحد/سازمان شما |
||||
جنس |
زن | مرد | ||
سن | کمتر از 30 سال | بین 30 تا 40 سال | 40 تا 50 سال |
50 تا 60 سال |
سابقه خدمت |
کمتر از 10 سال | 10 تا 20 سال | 20 تا 30 سال | بالاتر از 30 |
سابقه مدیریت در سازمانها | کمتر از 5 سال | بین 5 تا 15 | بین 15 تا 25 سال |
|
مدرک تحصیلی |
کاردانی | کارشناسی | کارشناسی ارشد | دکترا |
رشته تحصیلی | علوم انسانی | علوم تجربی | ریاضی فیزیک |
فنی و مهندسی |
الف) واکنش
از دیدگاه افراد شرکت کننده در دوره |
عالی |
خیلی خوب | خوب | متوسط |
ضعیف |
1- آگاهی شما در نتیجه شرکت در این دوره بهبود یافته است. | |||||
2-سطح دشواری دوره……..بود. | |||||
3- شیوه تدریس دوره………بود. | |||||
4- میزان کامل بودن هدف های دوره……..بود. | |||||
5- میزان برآورده ساختن انتظار های شما……..بود. | |||||
6- کیفیت بحث کلاسی……….بود. | |||||
7-کیفیت فعالیت های گروهی…………بود. | |||||
8- میزان ارتباط دوره با شغل شما………. بود. | |||||
9- سازگاری وسایل کمک آموزشی و رسانه ای با هدف های دوره ………. بود. | |||||
10- کیفیت کلی وسایل کمک آموزشی (ابزار نوشتاری،تصاویر و …) ………بود. | |||||
11- میزان توانایی مدرس ذر هدایت و کنترل کلاس……….بود. | |||||
12- میزان کیفیت بازخوردهای ارائه شده در کلاس………..بود. | |||||
13- مدرس یادگیرندگان را به مشارکت در مباحث درسی تشویق می کرد. | |||||
14- روشن بودن توضیحات و آموزش های مدرس ………. بود. | |||||
15- اثر بخشی کلی مدرس ………. بود. | |||||
16- مفیدترین بخش دوره ……….. بود. | |||||
17- بی فایده ترین بخش دوره ……… بود. |
ب) یادگیری:
از دیدگاه مشتریان، پس از اتمام دوره | عالی | خیلی خوب | خوب | متوسط | ضعیف |
18- توانمندی های کارکنان افزایش یافته است. | |||||
19- مهارت های کارکنان افزایش یافته است. | |||||
20- سرعت عمل کارکنان افزایش یافته است. | |||||
21- دقت کارکنان افزایش یافته است. | |||||
22- تسلط کارکنان افزایش یافته است. | |||||
23- کارکنان وظایف شغلی خود را بهتر انجام می دهند. | |||||
24- تعهد شغلی کارکنان افزایش یافته است. | |||||
ج. رفتاری:
25- رفتار شهروندی کارکنان افزایش یافته است. |
|||||
26- بهبود اخلاق کاری کارکنان افزایش یافته است. | |||||
27- کیفیت رفتار شغلی کارکنان افزایش یافته است. | |||||
28- کمیت (میزان) رفتار شغلی کارکنان افزایش یافته است. | |||||
29- تغییرات رفتاری مثبت در کارکنان عینی و محسوس است. | |||||
30- تغییرات رفتاری پایدار در کارکنان عینی و محسوس است. | |||||
31-تغییرات رفتاری بلند مدت در کارکنان عینی و محسوس است. | |||||
32- تغییرات رفتاری سازنده در کارکنان عینی و محسوس است. |
د) نتایج سازمانی
از دیدگاه کارکنان سازمان، پس از اتمام دوره | عالی | خیلی خوب | خوب | متوسط | ضعیف |
33- اسناد و مدارک سازمانی دال بر منافع و تغییرات مثبت است. | |||||
34- تاثیرات سازمانی زیادی قابل رویت است. | |||||
35- فواید زیادی برای سازمان حاصل شده است. | |||||
36- سازمان به اهداف اصلی خود نزدیکتر شده است. | |||||
37- سازمان از نظر مالی سود برده است. | |||||
38- تعالی سازمان افزایش یافته است. | |||||
39- بهسازی سازمانی افزایش یافته است. | |||||
40- کیفیت خدمات سازمانی افزایش یافته است. | |||||
41- کارایی (درست انجام دادن کار) سازمانی افزایش یافته است. | |||||
42- اثر بخشی (انجام دادن کار درست) سازمانی افزایش یافته است. | |||||
43- بهرهوری سازمانی افزایش یافته است. | |||||
44- ارزش نام و برند سازمان افزایش یافته است. | |||||
45- اعتماد مشتریان سازمان ارایش یافته است. |
معرفی پرسشنامه: پرسشنامه ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی توسط عباس عرب در سال 1393 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان بر اساس مدل ارزشیابی کرک پاتریک ساته شده است که دارای 45 سوال می باشد.
مولفه ها و سوالات مربوطه:
سطح اول واکنش: شرکت کنندگان چه واکنشی نسبت به دوره از خود نشان می دهند؟ شامل گویه های 1 تا 17
سطح دوم یادگیری: عملاً چه چیزی را یاد گرفته اند، و چگونه قادر یادگیری خود را نشان دهند؟ استفاده از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش یادگیری شرکت کنندگان در دوره، که آزمونی متناسب با محتوای دوره باید طراحی شود. شامل گویه های 18 تا 24
سطح سوم رفتار: بررسی تغییرات در کار و رفتار از راه ذینفعان آموزش، دوره آموزشی چه تاثیرات بلند مدتی بر رفتار شغلی کارکنان شرکت کننده در دوره داشته است؟ شامل گویه های 25 تا 32.
سطح چهارم نتایج: بررسی اسناد، مدارک و اثرات در کل سازمان، سازمان چه استفاده ای از دوره آموزشی برده است، و تاثیرات سازمانی دوره ها کدامند؟ شامل گویه های 33 تا 45.
نمره گذاری پرسشنامه: شیوه نمره گذاری این پرسشنامه بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت در جدول زیر ارائه شده است:
گزینه | عالی | خیلی خوب | خوب | متوسط | ضعیف |
امتیاز | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
تحلیل (تفسیر) بر اساس میزان نمره پرسشنامه
بر اساس این روش از تحلیل شما نمرههای به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس جدول زیر قضاوت کنید.توجه داشته باشید میزان امتیاز های زیر برای یک پرسشنامه است در صورتی که به طور مثال شما 10 پرسشنامه داشته باشید باید امتیاز های زیر را ضربدر 10 کنید.
مثال: حد پایین نمرات پرسشنامه به طریق زیر بدست آمده است
تعداد سوالات پرسشنامه × 1 = حد پایین نمره
حد پایین نمره | حد متوسط نمرات | حد بالای نمرات |
45 | 135 | 225 |
امتیازات خود را از 45 عبارت فوق با یکدیگر جمع نمایید. حداقل امتیاز ممکن 45 و حداکثر 225 خواهد بود.
- نمره بین 45 تا 90: ارزشیابی افراد پاسخ دهنده از دوره آموزشی ضعیف است.
- نمره بین 90 تا 135: ارزشیابی افراد پاسخ دهنده از دوره آموزشی متوسط است.
- نمره بالاتر از 135: ارزشیابی افراد پاسخ دهنده از دوره آموزشی عالی است.
روایی و پایایی:
در پژوهش عرب جهت تعیین روایی ظاهری و محتوای پرسشنامه، نخست به تایید اساتید خبره رسانده شود، سپس برای بدست آوردن پایایی آن، بعد از اجرای آزمایشی آن روی 50 نفر، از آلفای کرونباخ استفاده کنید. اگر میزان پایایی سطوح پرسشنامه بالاتر از 0.7 بدست آمد، بیانگر پایایی خوب این پرسشنامه است.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
منبع:
Kirkpatrick ,Donald L,(1996), Evaluating Training Programs, the Four Levels, Second Edition, 1998.6.Industrial Training Report, Journal
عیدی، اکبر. علی پور، محمدرضا. عبدالهی، جواد(1387). سنجش اثربخشی دوره های آموزشی. مجله تدبیر. شماره 200
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.