بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در بین کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در بین کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در بین کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
فرمت: Word تعداد صفحات: 22
چکیده
مقدمه و هدف: اساتید و کارکنان دانشکده های بهداشت و دندانپزشکی می توانند نقش بسزایی را در ترغیب دانشجویان و مراجعین خود جهت اتخاذ رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه ایفا کنند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در کارکنان و دانشجویان دانشکده های بهداشت و دندان پزشکی شهرستان اردبیل انجام شد.
روش کار و مواد: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی بودکه در خرداد ماه سال ۱۳۸۹ در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. جامعه پژوهشی کارکنان و دانشجویان دانشکده های بهداشت و دندان پزشکی بودند. نمونه گیری کارکنان از نوع تمام شماری و نمونه گیری دانشجویان از نوع طبقاتی و سهمیه ای بود به طوری که نمونه ها از بین دانشجویان تمام رشته ها و ورودیها انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن قبلا تایید شده بود. داده ها در خرداد ماه ۱۳۹۸ جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با آزمونهای آمار توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرم افزار SPSS۲۰ انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که نمرات رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت کارکنان و دانشجویان مورد مطالعه بین ۳۴ تا ۱۳۹ توزیع شده بود. حداقل نمره، ۳۴ و حداکثر ، ۱۳۹ بود. میانگین نمرات افراد مورد پژوهش، ۲۰٫۲۴± ۹۹٫۲ بود. در سطح بندی نیز، رفتارهای ۳۳ نفر (۱۸%)، مناسب و خوب بوده و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت بقیه افراد یعنی ۱۵۴ نفر (۸۲%) در حد متوسط و پائین بود. ارتباط و همبستگی بین رفتارها و متغیرهای سن، جنسیت، وضعیت تاهل و محل کار، معنا دار نبود (p>۰٫۰۵).
نتیجه گیری: رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان و کارکنان دانشکده های بهداشت و دندان پزشکی دانشگاه مطلوب و قابل قبول نمی باشد. لذا بایستی تدابیر لازم برای افزایش رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانشجویان و کارکنان از قبیل توسعه سالن های فرهنگی – هنری و فضا¬های ورزشی – تفریحی در دانشکده ها همراه با اجرای برنامه های ورزشی – هنری متنوع و متناسب با ذائقه دانشجویان و تغییر غذاهای دانشجویان به نفع بکارگیری روزانه سبزی و میوه در سلف سرویس دانشکده و ارائه میوه در بوفه دانشکده ها توسط مدیران دانشگاهی بعمل آید.
واژگان کلیدی: رقتارهای ارتقاء دهنده سلامت، کارکنان و دانشجویان، دانشکده های بهداشت و دندانپزشکی
مقدمه: انسان سالم به عنوان اصلی ترین عامل توسعه شناخته شده و علوم حوزه سلامت و بهداشت برای تحقق حیات طیبه، شرط لازم برای وجود انسان سالم و توسعه پایدار است و برای تحقق سلامت باید از تمامی ظرفیتهای مبتنی بر تجربه و عقل بهره گیری کرد و کیفیت زندگی سالم یکی از این ظرفیتهاست (۱). از نظر هورن کویست (Hörnquist JO) ابعاد کیفیت زندگی پنج قلمرو دارد: قلمرو فیزیکی شامل سلامت بدن و فشار ناشی از بیماری خاص؛ قلمرو روانی- عاطفی شامل احساس رضایت از زندگی؛ قلمرو اجتماعی شامل تماس اجتماعی و ارتباط مناسب با دیگران بهطور عموم و با خانواده و همسر بهطور ویژه؛ قلمرو رفتاری- فعالیتی شامل پذیرش واقعیت خود و انجام کار و فعالیت و دخالت در امور اجتماعی و قلمرو مادی شامل وضعیت اقتصادی و مالی است (۲).
سبک زندگی هر فرد بخشی از کیفیت زندگی است که بر سلامت او اثر میگذارد و فعالیت های ارتقا دهنده سلامت و شیوه زندگی بهداشتی از راه های اصلی دستیابی و حفاظت از سلامتی محسوب می شود و چون علت بسیاری از بیماری های مزمن مربوط به رفتارها و شیوه زندگی انسان می باشد بنابراین رفتارهای ارتقا دهنده سلامت از عمده دلایل دستیابی به سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری میباشد (۳). طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سبک زندگی شامل انجام رفتارهایی است که منجر به توانمند ساختن فرد برای افزایش کنترل بر سلامت خود و در نهایت بهبود سلامت جامعه میشود (۴). ارتقاء سلامت و سبک زندگی بعنوان بخشی از کیفیت زندگی شامل رفتارهایی مثل ورزش، تغذیه، ایمن سازی و دوری از الکل، کنترل استرس، و اصلاح روابط فردی در اجتماع و الگوی خواب است (۵). سبک زندگی ناسالم یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز بیماری های مزمن است که بسیاری از آن در دوران نوجوانی و جوانی شکل گرفته و به دوره های بعدی نیز انتقال میابد (۶).
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، ۷۰% -۸۰% مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و ۳۰% – ۴۰% مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه به علت بیماری های مرتبط با سبک زندگی است (۷). سازمان جهانی بهداشت معتقد است که با تغییر و اصلاح سبک زندگی میتوان از بسیاری از عوامل خطر ساز که جزء مهمترین عوامل مرگ و میر هستند مقابله کرد (۸). مطالعه سازمان جهانی بهداشت در باره رفتارهای سلامت ۳۵ کشور جهان نشان داد که نزدیک ۶۰ درصد کیفیت زندگی و سلامت افراد، بستگی به رفتار و شیوه زندگی آنها بستگی دارد (۹و ۱۰). رفتارهای ارتقا دهنده سلامت به عنوان یک فرایند پویا، مستمر و مثبت و در برگیرنده تسهیل استفاده از انرژی و توان بالقوه افراد، برای بهبود کیفیت زندگی، مولد بودن و استفاده از توانایی های شخص در رابطه با سلامت می باشند (۱۱). بعبارتی، رفتار ارتقاء دهنده سلامت، هرگونه اقدامی است که برای افزایش و یا نگهداری سلامت و خود شکوفایی فرد و یا گروه صورت می گیرد (۱۰).
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
متن کامل مقاله فوق ترجمه متن ذیل است که در لینک ذیل موجود است:
Dargahi A, Gholizadeh H, Poursadeghiyan M, Hamidzadeh Arbabi Y, Hamidzadeh Arbabi MH, Hosseini J. Health-promoting behaviors in staff and students of Ardabil University of Medical Sciences. J Edu Health Promot [serial online] 2022 [cited 2023 Sep 3];11:283. Available from: https://www.jehp.net//text.asp?2022/11/1/283/357080
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.