پاورپوینت مدیریت و اندازه گیری عملکرد
پاورپوینت مدیریت و اندازه گیری عملکرد
پاورپوینت مدیریت و اندازه گیری عملکرد
فرمت: PPT تعداد صفحات: 95
عملکرد چیست؟
- عملکرد به عنوان یک مفهوم چالشی و پیچیده
- ذینفعان متفاوت (مصرف کنندگان، ارائه دهندگان، دولت و … ) با علایق و اولویت های متفاوت
- به سختی اندازه گیری می شود.
- قبل از دهه 1980 اندازه گیری عملکرد بندرت صورت می گرفت.
- با افزایش فشار از جانب افکار عمومی برای پاسخگویی، به اندازه گیری عملکرد توجه بیشتری شد.
- اطلاعات سخت (hard information) در مورد شاخص های عملکردی
- اطلاعات نرم (soft information) (داده های کیفی مثل دیدگاه کارمندان)
- یک ارزیابی عملکرد فقط با یک معیار اندازه گیری نیازهای تمامی استفاده کنندگان نهایی را برآورده نمی کند
کیفیت مراقبت:
درجه ای که خدمات سلامت برای تک تک افراد یا کل جامعه احتمال دستیابی به نتایج سلامت مورد انتظار را افزایش می دهد و در راستای دانش حرفه ای حاضر نیز می شود. می تواند به ابعاد مختلفی بر اساس جنبه های ارزیابی مراقبت تقسیم شود. دونابدیان (1987)
سه سوال اساسی:
- ارائه مراقبت تا چه حد خوب است؟ دنبال کردن (tracking)
- مراقبت چگونه بهبود می یابد؟ بهبود کیفیت داخلی
- مراقبت خوب چگونه انتخاب و مورد پاداش قرار می گیرد؟ گزارشات به عموم مردم و پرداخت بر اساس عملکرد
کیفیت مراقبت درمانی
- کیفیت مراقبت مورد توجه اکثر سیستم های مراقبت سلامت است
- اهمیت ارزیابی کیفیت مراقبت برای ارائه دهندگان، سیاست مداران (وضع کنندگان قوانین) و خریداران در حال افزایش است.
- در سالهای اخیر، ارائه دهندگان خدمات برای ارتقا کیفیت به پزشکی مبتنی بر شواهد توجه نموده اند.
- خریداران خدمت به موضوع هزینه اثر بخشی مراقبت سلامت توجه کرده اند.
- در بیشتر کشورها هیچ سیستم اجباری برای ردیابی (tracking) کیفیت مراقبت ارائه شده به شهروندان وجود ندارد.
مدیریت عملکرد:
■ فلچر 1992 «یک رویکرد برای ایجاد یک چشم انداز مشترک از اهداف و مقاصد یک سازمان، کمک به تک تک کارمندان برای درک و فهم نقش آنها در راه رسیدن به اهداف سازمان و در نتیجه مدیریت و ارتقای عملکرد افراد و سازمان می باشد».
■ فلاور (1990) مفهوم مدیریت عملکرد را اینگونه بیان می نماید: “یک سازمان دهی کار برای دست یابی به نتایج ممکن. با این دیدگاه ساده، مدیریت عملکرد یک سیستم با یک تکنیک نیست بلکه جزیی از فعالیت های روزمره مدیران است.”
■ اسمیت 2002: مجموعه ای از ابزارهای مدیریتی طراحی شده به منظور اطمینان از عملکرد بهینه سیستم مراقبت سلامت در طول زمان و در راستای اهداف سیاست گذاری است.
Control locations and resulting action quadrants:
Q1: کنترل به وسیله سازمان و استفاده سازنده از آن در جهت توسعه (کنترل داخلی و اقدام مثبت)
Q2: کنترل توسط یک سازمان خارجی و استفاده سازنده (از آن نتایج) برای توسعه (کنترل خارجی و اقدام مثبت)
Q3: کنترل توسط سازمان و استفاده از آن (نتایج) برای سرزنش و تنبیه (کنترل داخلی و اقدام منفی)
Q4: کنترل توسط یک سازمان خارجی و استفاده از آن برای تنبیه و ملامت (کنترل خارجی و اقدام منفی)
اعتبار بخشی یک فرآیند است که درصورت پیوستن به مجموعه ای از الزامات و استانداردها که جهت بهبود کیفیت و ایمنی مراقبت طراحی شده اند قادر به محاسبه و ارزیابی نظام مراقبت از سلامت می باشد و در حقیقت تعهدی آشکارتر در جهت بهبود کیفیت مراجعین مراقبت از بیمار، اطمینان از محیط مراقبتی ایمن و فعالیتی مستمر برای کاهش خطراتی که بیماران و کارکنان را تهدید می کنند فراهم می نمایند.
دسترسی به مراقبت و تداوم مراقبت
استانداردها:
- سازمان، روشی برای پذیرش بستری و ثبت نام بیماران سرپایی دارد.
- اولویت برخورداری از ارزیابی و درمان با بیمارانی با نیازهای فوری و اضطراری است.
- هنگام پذیرش، بیمار و خانواده اش اطلاعاتی در مورد مراقبت مورد نظر، نتیجه مورد نظر از مراقبت و هزینه قابل پیش بینی را دریافت می کنند.
- در حین تمامی مراحل مراقبت فرد واجد صلاحیتی به عنوان مسئول مراقبت از بیمار شناسایی می شود.
- خط مشی به عنوان راهنما جهت حمل و نقل مناسب بیمار به مرکز دیگر و تامین نیازهای مربوط به تداوم مراقبت تعیین شده است.
- خدمات حمل و نقل پزشکی، از طریق فرآیند مشخص کنترل شده، که بیمار و پرسنل را از ایمنی و کیفیت خدمات مطمئن می سازد.
حقوق بیمار و خانواده:
استانداردهای:
- مراقبت با ملاحظه و رعایت احترام نسبت به ارزش ها و باورهای بیمار صورت می گیرد.
- مراقبت، به نیاز بیمار برای رعایت حریم خصوصی احترام می گذارد.
- اطلاعات مربوط به بیمار محرمانه است.
- به بیمار و خانواده اش اطلاعات کافی در خصوص بیماری، درمان مورد نظر و ارائه کنندگان مراقبت داده می شود تا بتوانند درست تصمیم گیری کنند.
- پیش از انجام جراحی، بیهوشی، استفاده از فرآوردهای خونی و دیگر درمان های با خطر بالا، از بیمار رضایت آگاهانه گرفته می شود.
- حقوق بیماران به صورتی قابل فهم برای آنها توضیح داده می شود.
- سازمان به بیماران و خانواده های آنان در رابطه با فرآیند شکایت و اقدامات متعاقب آن و نیز عملکرد بیمارستان هنگام بروز تعارضات میان موارد مطلوب مراقبتی از نظر بیماران و بیمارستان و حقوق بیماران آگاهی می دهد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پاورپوینت مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.