واژه نامه توازن در ارتعاشات مکانیکی
واژه نامه توازن در ارتعاشات مکانیکی
واژه نامه توازن در ارتعاشات مکانیکی
این استانداردها واژه های مربوط به متوازن کردن را تعیین می نماید. در انتهای یک فهرست الفبایی به زبانهای فارسی، انگلیسی و فرانسه ارائه گردیده است.
واژه های کلی مربوط به ارتعاشات و شوک ارایه شده است.
یادآوری: واژه های مربوط به ماشین های توازن بصورت تصویری به زبان های فارسی انگلیسی و فرانسه و آلمانی در پیوست (الف) نشان داده شده است.
مکانیک ها
مرکز ثقل: نقطه ای از جسم است که بر آیند وزن ذرات متشکله برای هر وضعیت جسم تحت تأثیر میدان گرانشی از آن عبور می کند.
یادآوری: در صورتی که توزیع جرم یکنواخت باشد، مرکز ثقل بر مرکز جرم جسم منطبق خواهد شد.
محورهای اینرسی اصلی: محورهای مختصات متناظر با گشتاورهای اینرسی اصلی i = j) Ixixj) محورهای اینرسی می باشند.
معمولا برای هر مجموعه از محورهای دکارتی واقع در یک نقطه معلوم مقادیر شش گانه گشتاور اینرسی i , j = 1 , 2 , 3) Ixixj) یک جسم برابر نیستند , برای این سیستم حاصل ضرب اینرسی i ≠ j) Ixixj) به صفر میرسند . برای یک چنین سیستم مختصاتی ویژه مقادیر i = j) Ixixj) گشتاور اینرسی های اصلی نامیده شده و راستاهای مختصات متناظر با آنها نیز محورهای اینرسی اصلی خواهند بود .
یادآوری: اگر نقطه مورد بحث مرکز جرم جسم باشد، محورها و گشتاورها به ترتیب محورهای اصلی مرکزی و گشتاور اینرسی های اصلی مرکزی نامیده می شود.
یادآوری: در متوازن کردن، اصطلاح محور اینرسی اصلی به منظور نام گذاری محور اصلی مرکزی (هر سه محور) که تقریبا منطبق بر محور شفت روتور می باشد مورد استفاده قرا گرفته و گاهی آنرا محور توازن یا محور جرم می نامند.
سرعت بحرانی: سرعتی است که سیستم با رسیدن به آن دچار تشدید می شود.
یادآوری: بسته به مقادیر نسبی جرم و سختی یاتاقانی و جرم و سختی روتور، حرکت یاتاقان گرد یا روتور به صورت خمشی می تواند بر سرعت بحرانی تأثیر بگذارد.
محور دوران: محوری است لحظه ای که جسم حول آن دوران می کند.
یادآوری 1: اگر یاتاقان های محوری نا متجانس باشند , محور دوران ثابت وجود نخواهد داشت.
یادآوری 2: در صورتی که یاتاقان ها صلب باشند، محور شفت همان محور دوران خواهد بود و در غیر اینصورت محور شفت لزوما محور دوران نیست.
سیستم های روتور
روتور : جسم قابل چرخشی است که عموما دارای یاتاقان گردی است که بر روی یاتاقان سوار است.
یادآوری: اصطلاح روتور گاهی بعنوان مثال برای یک یک جرم به شکل دیسک، که دارای یاتاقان گرد نیست ( نظیر چرخ لنگر ) بکار برده می شود. بر اساس این تعریف چنین جرم دیسک مانندی فقط موقعی به عنوان روتور به منظور متوازن کردن بکار میرود که بر روی شفتی با یاتاقان گرد قرار گرفته باشد.
روتور صلب: یک روتور هنگامی صلب تلقی می شود که نامتوازنی آن بتواند در هر دو صفحه انتخابی اصلاح گردد. بعد از متوازن کردن , نامتوازنی باقیمانده در هر سرعت تا حداکثر سرعت کاری و گردش تحت شرایط تقریبا نزدیک به نحوه تکیه گاهی نهایی تغییر قابل توجهی نخواهد کرد (نسبت به محور شفت)
یادآوری: یک روتور که تحت شرایط خاص نظیر سرعت کاری و نامتوازنی اولیه، صلب فرض شده، ممکن است که در وضعیت های دیگر غیر صلب باشد.
روتور انعطاف پذیر: روتوری است که بدلیل انحنانی لاستیکی 18, تعریف بند 4 – 2 در مورد آن صادق نیست.
یاتاقان گرد: قسمتی از روتور است که با یاتاقان ها در تماس بوده و توسط آن مهار می شود .
محور یاتاقان گرد: خط مستقیمی است که مراکز المان های سطح مقطع یاتاقان گرد را به هم متصل می کند.
مرکز یاتاقان گرد: محل تقاطع محور یاتاقان گرد با صفحه شعاعی آن یعنی جائیکه برآیند نیروهای عرضی یاتاقان 20 از آن می گذرد .
محور شفت: خط مستقیمی است که مراکز یاتاقان گرد را به هم وصل می کند.
روتور درونی: روتوری با دو یاتاقان گرد که مرکز جرم آن بین دو یاتاقان گرد واقع بوده و جرم قسمت های خارج از دو یاتاقان گرد آن ناچیز باشد.
یادآوری: برای تعریف دقیق روتور لازم است که موقعیت مرکز جرم و صفحات تصحیح مشخص باشند.
موتور بیرونی: روتوری با دو یاتاقان گرد که مرکز جرم آن خارج از فاصله دو یاتاقان گرد واقع شده باشد.
روتور کاملا متوازن: روتور ایدهالی میباشد که نامتوازنی آن صفر باشد.
خارج از مرکز جرمی: فاصله بین مرکز جرم یک روتور صلب و محور شفت می باشد.
خارج ار مرکز جرمی موضعی: (برای روتورهای با جرم گسترده): برای المان های محوری کوچک بریده شده در راستای عمود بر محور شفت, خارج از مرکز جرمی موضعی, فاصله بین مرکز جرم المان تا محور شفت می باشد.
تکیه گاه یاتاقانی: قسمتی یا تعدادی از قسمت ها می باشد که بار را از یاتاقان ها به بدنه اصلی متقل می کند.
پی: سازه ای است که سیستم مکانیکی بر روی آن سوار می شود .
یادآوری: در مبحث توازن و ارتعاش ماشین های دوار، واژه پی معمولا برای سازه اصلی که کلی ماشین بر روی آن سوار می شود، بکار می رود.
روتور نیمه صلب: روتور انعطاف پذیری است که اگر سرعت دورانی آن از سرعتی که به روتور حالت خمش می دهد، کمتر باشد، روتور متوازن بماند.
سرعت توازن: سرعت دورانی است که روتور در آن سرعت متوازن می باشد.
سرعت کاری: سرعت دورانی است که روتور در شرایط محیطی یا استقرار نهائی با آن سرعت کار می کند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.