مدل های مروج سلامت مدارس
مدل های مروج سلامت مدارس
مدل های مروج سلامت مدارس
فرمت: PDF تعداد صفحات: 86
فهرست:
فصل اول: مدارس مروج سلامت
- مدارس مروج سلامت
- برنامه های آموزش غیر رسمی
- فواید مدارس مروج سلامت
- اجزای هشت گانه مدارس مروج سلامت
فصل دوم: اهداف و روش های اجرایی مدارس مروج سلامت
- اهداف و روش های اجرایی مدارس مروج سلامت
- شاخص های قابل طرح در مدارس مروج سلامت
- روند ایجاد رویکرد مدارس مروج سلامت در منطقه
- اجرای رویکرد مدارس مروج سلامت در ایران
فصل سوم: الگوهای مدارس مروج سلامت
- مدل ارتقای سلامت استرالیای غربی
- الگوی مدرسه مروج سلامت هلند
- مدل مدرسه مروج سلامت آلبانیایی
- مدل ارتقاء سلامت جمهوری چک
- مدل ارتقاء سلامت دانمارک
- مدارس مروج سلامت در فنلاند
- مدل مدرسه مروج سلامت ایرلندی
مقدمه
بهداشت مدارس در سیاست بهداشتی و راهبرد کلی سرمایه گذاری های بهداشتی درمانی کشور و مجموعه برنامه های توسعه و رفاه اجتماعی به دلایل متعددی جایگاه و اهمیت ویژه دارد. بنابر نظریات جدید، خدمات بهداشت مدارس وسایل نیرومند و اقتصادی برای افزایش سلامت جامعه و از آن مهم تر، نسل های آینده است خدمات بهداشت مدارس یک نوع خدمات بهداشت فردی است که در هفتاد سال گذشته از مفهوم معاینه ی پزشکی کودکان به مفهوم گسترده ی مراقبت های جامع بهداشت و رفاه سال های مدرسه پیشرفت کرده است.
کودکان، سرمایه های اصلی کشور هستند و پرورش آنها از هدف های اصلی برنامه های توسعه اجتماعی، اقتصادی می باشد. برای دستیابی به اهداف توسعه باید تامین بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان به عنوان ضرورت و اولویت برنامه های توسعه ای مورد توجه قرار گیرد. اگر در هر یک از مراحل اولیه زندگی نیازهای روانی، اجتماعی، فیزیولوژیک و یا آموزشی دانش آموزان به موقع تامین نشود در دوره های بعدی زندگی جبران عوارض ایجاد شده امکان پذیر نیست و یا به دشواری جبران می شود برای رشد و توسعه یک نسل و بهبود و تکامل نسل بعد، راهکار اصولی آنست که برای بهداشت مدارس سرمایه گذاری شود.
لذا امروزه سرمایه گذاری بر روی سلامت نوجوانان و جوانان در محیطهای آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین مداخلات نظام های سلامت مطرح شده به نحوی که این امر مهم در قالب یک برنامه فراگیر به نام مدارس مروج سلامت : توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه شده است. این مهم در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط سازمان جهانی بهداشت به تصویر کشیده شد و در سال ۲۰۰۱ این سازمان در تعاملی چند جانبه با دست اندرکاران بین المللی ذی نفع برنامه مدارس مروج سلامت را آغاز نموده و در دسامبر ۲۰۰۵ میلادی نیز نشست مشورتی مدارس مروج سلامت را در منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) برگزار کرد.
هدف از طراحی این مدارس افزایش ظرفیت و توانمندی سازی آحاد مختلف جامعه در مورد سالم زندگی کردن، سالم کار کردن و آموزش با کیفیت می باشد. یکی از مهمترین ابعاد ارتقای سلامت در مدارس، آموزش سلامت می باشد چرا که یکی از مهم ترین شاخصهای مداخلات سلامت در محیط های آموزشی بوده و از آن جایی که مدارس تاثیر بسیار زیادی بر رشد و تکامل کودکان و نوجوانان دارند و بسیاری از رفتارهای مخاطره آمیز سلامت نیز در سنین مدرسه شکل می گیرد، بسیاری از متخصصین علوم رفتاری توصیه می کنند بر اساس دیدگاه «تربیت از ر سنین کودکی» آموزش را باید از سنین پیش از مدرسه و مدرسه آغاز نمود.
بررسی شاخص های ارتقای سلامت در مدارس ابزار بسیار مناسبی برای سنجش اثر بخشی مداخلات در حوزه سلامت نوجوانان و جوان در کشور محسوب شده و می توان قبل از تشدید مشکلات سلامتی در این گروه سنی ابزارهای پیشگیری از آنها را طراحی و با سرمایه گذاری لازم زمینه کاهش بار بیماری ها را فراهم نمود.
پیشگفتار
امروزه سلامت مردم یکی از چالش های عمده کشورها است. تغییر در شیوه زندگی و نابودی محیط زیست همه را تحت تاثیر قرار داده است. بیماری هایی مانند سرطان، بیماریهای قلبی، دیابت و ایدز در حال افزایش هستند.
بسیاری از این بیماری ها و اختلالات از طریق آموزش، ارتقاء سلامت و اقدام های حمایتی قابل پیشگیری است.
کودکان و نوجوانانی که با آموزش کافی، رژیم غذایی متعادل، مکان سالم و امن برای بازی، تمرین و حمایت عاطفی برای رشد شخصیتی، تکامل می یابند برای مواجه با چالش های آینده زندگی آماده تر هستند. یک جوان آگاه و مطلع، عزت نفس بالایی دارد. این جوان از سیگار، مواد مخدر و الكل دوری می جوید و توانایی حل مسئله در شرایط دشوار زندگی را دارا می باشد.
ضروری است تا اطمینان حاصل شود که کودکان فرصت و حمایت کافی برای پرورش رفتار سالم در محیط های حامی سلامت را دارند. دانش آموزانی که شیوه زندگی سالم را می آموزند به احتمال زیاد در طول زندگی خود به آن پایبند خواهند بود. این تمام آن چیزی است که در مدارس مروج سلامت باید به آن توجه کرد “توانمند شدن و قابلیت تصمیم گیری و انتخاب.”
مدارس مروج سلامت HPS به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت است که با مشارکت فعالانه اولیاء، مربیان و دانش آموزان و با رویکرد توانمند سازی دانش آموزان در زمینه مراقبت از خود، فرهنگ خود مراقبتی و آموزش همسانان و همسالان منجر به افزایش ظرفیت ها و توانمندسازی مردم در مورد سالم زندگی کردن، سالم کار کردن و آموزش با کیفیت خواهد شد.
مدارس مروج سلامت ایده «همه برای بهداشت» را در هر مناسبتی تقویت می کنند. تمامی اعضای مدرسه و جامعه را در تلاش هایی که به منظور ارتقای بهداشت صورت می گیرد، شرکت می دهند. تلاش جدی می کنند تا هم در زمینه بهداشت محیط، تغذیه، ایمنی، ورزش و تفریح و هم در شیوه آموزش و گسترش فعالیت های فراتر از کلاس درس الگو و نمونه باشند برای بهبود سلامت جسمی، روانی و عاطفی در مدرسه اقدام می کنند. مهارت های زندگی را در کودکان توسعه می بخشند اعتماد به نفس آنها را افزایش داده و موفقیت های آنها را شناسایی می کنند. یک دهه توسعه شبکه مدارس مروج سلامت در اروپا منجر به دستیابی به کوله باری از تجربه در زمینه فرآیند ارتقای سلامت در مداس بر پایه اصول اولیه دموکراسی، اقدام عملی، برابری و تداوم شد. در این مقال درصدد برآمده ایم تا این تجربیات را در قالب الگوهای مدارس مروج سلامت که در کشورهای مختلف اروپایی به مرحله اجرا درآمده اند، مکتوب نماییم.
هدف اصلی در تالیف این کتاب نشان دادن گوناگونی رویکردها و روش های مختلفی است که در بطن آنها اهداف اصلی و اجزاء مدارس مروج سلامت در محیط های فرهنگی و آموزشی مختلف ساخته و پرداخته شده و مورد بازنگری قرار می گیرند. و تاثیر متقابل پویای بین جنبه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در انتخاب انواع پیش نیازها و اولویت ها تاثیر خواهد داشت و هم چنین تعیین کننده روش های اجرایی در پیشبرد رویکرد مدارس مروج سلامت در هر کشور خواهد بود. فرض ابتدایی و اصلی ما بر این بوده است که خلق و طرح یک الگوی مدرسه مروج سلامت نه ممکن است و نه مورد دلخواه چرا که هر الگویی نتیجه تبادل نظر و وفاق جمعی بین افراد به وجود آورنده آن است و در یک چارچوب ارزشی خاص و در یک محیط خاص معنا پیدا می کند.
مدرسه مروج سلامت بیشتر یک فرآیند تفسیر محتوایی و زمینه ای است تا این که نتیجه اجرای اصول کلی و جهانی باشد، لیکن مرور و تبادل اطلاعات حاصل از تجارب و موفقیت های بدست آمده در زمینه مدارس مروج سلامت در سطوح منطقه ای و جهانی و بهره گیری از تمامی نظریه ها جهت دستیابی به بهترین مدل و مکانیسم ها برای ایجاد شبکه های ملی و منطقه ای در کشور عزیزمان ایران ضروری به نظر می رسد. امیدواریم که این الگوها به عنوان مبنایی در فرآیند بحث و تبادل نظر مسولان مدارس مروج سلامت با هدف توسعه ساختارهای جدید، بغرنج و چالش برانگیز به کار رود و نه فقط به عنوان حقایق عینی یا استانداردهای اصولی.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.