قوانین بین المللی و دستورالعمل های داخلی مرتبط با پسماند خطرناک
قوانین بین المللی و دستورالعمل های داخلی مرتبط با پسماند خطرناک
قوانین بین المللی و دستورالعمل های داخلی مرتبط با پسماند خطرناک
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 9
فهرست:
- مقدمه
- قوانین زیست محیطی
- قانون رودخانه ها و لنگرگاه ها
- قانون انرژی اتمی ٢١٩٥٤
- قانون سیاست محیط زیست ملّی
- قانون سلامت و سلامت کاری
- قانون حفاظت دریایی تحقیق و پناهگاه
- قانون مرکزی حشره کش قارچ کش و جونده کش
- قوانین مدیریت پسماندهای خطرناک
- قانون دفع پسماند جامد و قانون بازیافت منابع
- قانون آب آشامیدنی سالم
- قانون کنترل مواد سمی
- قانون حفاظت و بازیافت منابع
- الحاقیه های سال ١٩٨٤ درباره پسماندهای خطرناک و جامد
- قانون واكنش جامع زیست محیطی جبران خسارت و قبول مسئولیت
- سوالات و منابع
۱- مقدمه
ما در دنیایی زندگی می کنیم که وجود مواد سرطان زا موتاژن ها (جهش زاها) و تراتوژن ها (نژندزاها) پذیرفته شده است (موتاژن عاملی است که در DNA موجب جهش می شود؛ تراتوژن عاملی است که سبب نقص فیزیکی در جنین در حال رشد می شود). سمیت حاد و مزمن مواد شیمیایی و نیز تداوم آنان باید درست درک شود تا موجب تصویب قوانین و مقررات مؤثر گردد، به گونه ای که ضمن حفاظت از محیط زیست بار اضافه ای را بر دوش صنایع و مالیات دهندگان تحمیل نکند.
در طی سالیان دراز قوانین و مقررات ملی و منطقه ای متعددی برای حفظ سلامت انسانها و محیط زیست در برابر پسماندهای خطرناک مصوب شده اند که به منظور ارزیابی درست خطرات زیست محیطی باید صنایع دولت و عموم مردم درک کلی و درستی از این قوانین و مقررات داشته باشند.
در این بخش در ابتدا مرور مختصری بر تاریخچه قوانین مرتبط با محیط زیست انجام می شود و سپس قوانین تصویب شده درباره مدیریت پسماندهای خطرناک به تفصیل بررسی می شود
٢- قوانین زیست محیطی
١-٢- قانون رودخانه ها و لنگرگاه ها
یکی از اولین قوانینی که بر محیط زیست تأثیر گذار بود در سال ۱۸۹۹ تصویب شد. این قانون که قانون رودخانه ها و لنگرگاه ها نامیده می شد دفع مواد جامدی را ممنوع کرد که برای ناوبری خطر ایجاد می کرد. این قانون همچنین ساخت هر سازه ای را که در ناوبری اخلال ایجاد می کرد در دریاهای ایالات متحده قدغن کرد ساخت اسکله، پایه پل موج شکن، سنگ چین و سازه های مشابه بدون اجازه دولت فدرال غیرقانونی بود. همچنین اصلاح مسیر، محل موقعیت و یا گنجایش آبراه بدون تأیید دولت ممنوع بود همچنین این قانون برای دادن مجوز به پروژه های لایروبی و پروژه هایی که باید در آن موانع ضروری ساخته شود یک سیستم مدون ایجاد کرد از قانون رودخانه ها و لنگرگاه ها می توان به عنوان اولین قانون مواد زاید جامد در ایالات متحده یاد کرد نکته جلب این است که این قانون به عنوان مرجع اصلی قانون زیست محیطی تا اواسط ۱۹۵۰ باقی ماند.
٢-٢- قانون انرژی اتمی ٢١٩٥٤
قانون ١٩٥٤ انرژی اتمی بازبینی قانون انرژی اتمی در سال ١٩٤٦ بود که به وسیله کمیسیون انرژی اتمی با هدف تعیین قانون برای صنعت انرژی اتمی در ایالات متحده ایجاد شده بود. قانون جدید برای افرادی تصویب شد که در تحقیق و توسعه و تولید برق هسته ای فعالیت می کردند.
حوزه فعالیت AEC همه قوانینی را در بر می گرفت که شامل برنامه های استفاده از انرژی اتمی می شد. برای مثال معدن کاری و آسیاب اورانیوم ساخت نیروگاه های برق هسته ای، تحقیقات علمی و پزشکی و درمان های پزشکی جزء فعالیت های AEC بود چنین موارد استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای سود عظیمی برای عموم مردم در بردارد با این وجود زباله های رادیواکتیو تولید می شود که اگر در مورد آنها قانونی نباشد خطری جدی برای انسان و محیط زیست به شمار خواهد رفت AEC و کمیسیون قانون هسته ای قوانین حاکم بر استفاده انرژی هسته ای در مصارف نظامی و غیر نظامی را اجرا می کنند.
٣-٢- قانون سیاست محیط زیست ملّی
در اول ژانویه ۱۹۷۰ ، رئیس جمهور آمریکا قانون سیاست محیط زیست ملی را امضا کرد. این قانون طلیعه دار فعالیت قانون گذاری در زمینه حفظ محیط زیست بود که در ۱۱ دسامبر ۱۹۸۰ آمریکا یک قانون با بودجه زیاد را تصویب کرد.
مسؤلیت اجرای قیود NEPA () به یک آژانس مخصوص (انجمن کیفیت محیط زیست) داده شد. در قالب NEPA، هر آژانس یا بخش فدرال که پروژه ای را پیشنهاد میکرد و تأثیر عمیقی بر محیط زیست داشت، باید موارد زیر را تعیین می کرد :
- توضیحی در مورد همه اثرات بالقوه پروژه از جمله اثرهایی که ظاهراً بر روی محیط زیست اثری نامطلوب دارد.
- گزینه هایی در مورد جایگزینی عمل پیشنهادی
- مباحثی در مورد سودمندی کوتاه مدت پروژه و فواید بلندمدت آن
- فهرستی از منابعی که در طول دوره طرح پروژه از بین میروند
NEPA مرجعی برای رسیدگی به دعاوی زیست محیطی بوده است. در ١٩٦٣، ١٤٦ دعوى درباره NEPA در دادگاه فدرال بایگانی شد حتی در ۲۱ مورد، دستور بازداشت صادر شد. وزارت کشور، ٣٦ بار به دادگاه شکایت کرد مراکز دیگری مانند وزارت راه، کشاورزی و دفاع در موارد بسیاری به دادگاه شکایت کردند از آژانس های مستقلی که به دادگاه شکایت کردند، می توان کمیسیون قانون انرژی فدرال و کمیسیون قانون هسته ای را نام برد که پنج بار به دادگاه خوانده شدند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ارزیابی خطر ناشی از دفع ضایعات و پسماند
⇐ اثرات بهداشتی و زیست محیطی مواد زائد خطرناک
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.