دانلود کتاب روان درمانی کودک اثر شاملو
دانلود کتاب روان درمانی کودک اثر شاملو
دانلود کتاب روان درمانی کودک اثر شاملو
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 193
فصل اول: ارزیابی روان درمانی
- طبیعت کار
- پرسش نهایی
- نیاز به درمان های موثر
- هدف این کتاب
- مروری بر فصل های بعدی
فصل دوم: مسائل و موانع موجود در ارزیابی درمان کودک
- تشخیص اختلالات دوران کودکی
- ملاحظات رشدی
- ارجاع کودکان برای درمان
- تنوع مشکلات بالینی
- کانون درمان
- اشاره های کلی
- نتیجه گیری
فصل سوم: اثربخشی روان درمانی کودک
- بازنگری تاریخی
- بازنگری روایتی
- اشاره های کلی
- ارزشیابی های معاصر
- متاآنالیز
- محدودیت های تحلیل ها
- بازنگری های روایتی متمرکز
- نتیجه گیری
فصل چهارم: رویکردهای امیدوارکننده در درمان
- مطالعات انفرادی
- درمان های افراد نوروتیک و ضداجتماع در مدرسه
- ارزشیابی کلی
- درمان جامعه گرا برای جوانان ضداجتماع
- ارزشیابی کلی
- اشاره های کلی
- نمونه هایی از برنامه های تحقیق
- آموزش اداره کردن کودکان به اولیا
- خانواده درمانی کارکردی
- آموزش مهارت های شناختی مسئله گشایی
- اشاره هایی کلی
- نتیجه گیری
سل پنجم: موضوع های روش شناسی و اساسی در پژوهش در زمینه درمان کودک
- مسائل مربوط به مراجع
- شناسایی نابهنجاری بالینی
- متغیرهای تعدیل کننده بالقوه
- موضوع های مربوط به درمان
- معرف بودن درمان
- یکپارچگی و اختصاصی بودن درمان
- موضوع های مربوط به درمانگر
- آموزش
- ویژگی های درمانگر
- موضوع های مربوط به ارزیابی
- انتخاب ملاک های ارزیابی نتایج درمان
- کاهش علایم و افزایش کارکرد اجتماعی مطلوب
- سایر انواع مقياس ها
- زمانبندی ارزیابی پیگیری
- سایر موضوع های مربوط به طرح ریزی
- توان تعیین تفاوت های گروهی
- معناداری آماری در مقابل معناداری بالینی
- نتیجه گیری
فصل ششم: الگوی پژوهشی در مورد نتایج درمان
- الگوهای مختلف
- الگوی متداول درمان
- الگوی مداخله قدرتمند
- الگوی درمان پذیری
- الگوی مداخله گسترده
- الگوی بیماری مزمن
- نتیجه گیری
فصل هفتم: پیشنهادها و جهت گیری های آینده
- پیشنهادها و موضوع ها
پیشگفتار
کودکان و نوجوانان برای مشکلات مختلفی مانند اضطراب، بیش فعالی، رفتار ضد اجتماعی، افسردگی، اختلالات مربوط به خوردن و گونه های دیگر نابهنجاری در کلینیک ها، بیمارستانها و سایر مراکز بهداشت روانی تحت درمان قرار می گیرند. چندین روش روانشناختی برای رفع این مسائل وجود دارد که به صورت روزمره از آنها استفاده می شود. متاسفانه شواهد علمی بسیار کمی در تأیید این روش ها موجود است. تاکید این کتاب، به بررسی اثربخشی روان درمانی های مختلف برای حل مشکلات کودکان و نوجوانان است. این درمان ها به طور کلی به طیف وسیعی از فنون روان شناختی و روانی – اجتماعی (مانند روان درمانی های فردی و گروهی، رفتاری و شناختی، خانواده، و غیره) مربوطند.
نیاز مبرمی احساس می شود که شناسایی درمان های مفید و مؤثر برای کودکان و نوجوانان، با سرعت بیشتری پیشرفت کند و هدف اصلی این کتاب نیز برآورده ساختن این نیاز است. رسیدن به این هدف، مستلزم ارزیابی وضع موجود روش های روان درمان کودک، شناسایی عواملی که از پیشرفت در این زمینه جلوگیری می کنند، و بیان شرایط تحقیق جهت دستیابی به اطلاعات علمی درباره درمان است. ولی هدف، چیزی بیش از توصیف و ارزیابی پیشرفت پژوهش در مورد روان درمانی های کودک است. افزون بر آن، در این کتاب تلاش می شود تا مسائل محتوایی، روش شناختی، و کاربردی، شناسایی و معرفی شوند و الگوهایی برای ارائه پژوهش های آینده و کمک به تسریع پیشرفت درمانهای مؤثر، پیشنهاد شود.
چند ویژگی، این کتاب را منحصر به فرد می سازد. نخست، در کتاب حاضر وضع موجود روان درمانی کودک ارزیابی می شود. درمان بزرگسالان بارها مورد ارزیابی قرار گرفته است. تفاوت روان درمانی کودک و بزرگسال، امری بیش از تفاوت مربوط به سن است. موضوع های انحصاری و اختصاصی در درمان کودکان، به دلیل ماهیت مشکلات آنها، تغییراتی مربوط به سن است. در درمان کودکان، به دلیل ماهیت مشکلات آنها، تغییرات حاصل از رشد، و شیوه های بروز مشکلات کودکان در منزل و مدرسه، موضوع هایی انحصاری و اختصاصی مطرح می گردند. این کتاب، روان درمانی کودک را در چهارچوب روند تکاملی کودک بررسی می کند.
دوم، هر چند در کتاب حاضر به منظور نشان دادن نکات اساسی، روش های مختلف درمان به طور مفصل بازنگری می شوند، ولی فنون درمانی و درمان های انفرادی مورد بررسی تفصیلی قرار نمی گیرند. گرچه تعداد بسیاری از روش های موجود، مطرح می شوند، اما هدف کتاب، چیزی فراتر از بازنگری روش های درمان انفرادی است. این کتاب، یک دایرة المعارف نیست و در آن بر یک رویکرد با روش درمانی خاص تأکید نمی شود؛ بلکه هدف آن، شناسایی موضوع های مسائل و استراتژی های مربوط به این رشته است.
سوم، کتاب حاضر بر مبنای پژوهش های انجام شده در زمینه روانشناسی بالینی کودک، روانشناسی رشد، و روان پزشکی تدوین شده است و بخش های عمده آن عبارتند از: همه گیر شناسی، تشخیص روانشناختی، و ارزیابی. در هر یک از این بخش ها، نکات مهمی در زمینه شناسایی و ارزیابی روان درمانی مؤثر مطرح می شود.
در آخر، در این کتاب ارزیابی نقادانه ای از این رشته به عمل می آید ولی مهمتر اینکه قدم های مشخص و مثبتی را که باید به سوی پیشرفت برداشت، روشن می سازد. مشکلات بسیار جدی ای که در حال حاضر در زمینه تحقیق در امر درمان کودک وجود دارد، سبب می شود که این رشته به آسانی مورد انتقاد قرار بگیرد. ولی این انتقادات، به تنهایی تأثیر چندانی ندارند. موضوع اساسی در این رشته آن است که بفهمیم چگونه می توان وضع تحقیق را تغییر داد و در این راه قدم برداشت. کتاب حاضر، الگوهای مختلفی را برای چنین پیشرفتی ارائه میدهد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مراقبت های بهداشتی اول و سیستم شبکه بهداشتی درمانی در ایران
⇐ پیشگیری از بیماریهای دوران سالمندی از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.