اصول مدیریت خدمات پرستاری و مامایی
اصول مدیریت خدمات پرستاری و مامایی
اصول مدیریت خدمات پرستاری و مامایی
فرمت: pdf تعداد صفحات: 144
فهرست:
- فصل اول: تعاریف، مفاهیم، نظریه ها و مکاتب مدیریت
- فصل دوم: مبانی مدیریت خدمات پرستاری
- فصل سوم: مروری بر اصول مدیریت
- فصل چهارم: اصول روانشناسی در مدیریت و سازمان
- فصل پنجم: تأمین نیروی انسانی
- فصل ششم: مقررات و انضباط
- فصل هفتم: استانداردهای حسابرسی و کنترل کیفیت در مدیریت پرستاری
- فصل هشتم: ارزشیابی عملکرد یا ارزشیابی شایستگی کارکنان
- فصل نهم: قانون و اخلاق در مدیریت پرستاری
- فصل دهم: آموزش ضمن خدمت و بازآموزی ها
- فصل یازدهم: کاربرد علم آمار و انفورماتیک در مدیریت پرستاری
- فصل دوازدهم: بودجه نویسی و اقتصاد در مدیریت پرستاری
- فصل سیزدهم: مدیریت و طراحی سیستم اطلاعاتی
- فصل چهاردهم: مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک
- فصل پانزدهم: مدیریت اسلامی
- فصل شانزدهم: مدیریت بحران
- منابع
مقدمه
درباره ی مدیریت، تعریف مدیریت و اصول مدیریت؛ اتفاق نظر خاصی در دست نیست. تقریبا به تعداد نویسندگان کتب مدیریت، تعریف مدیریت وجود دارد و دانشمندان، صاحب نظران و نظریه پردازان علم مدیریت با اهداف و سوء گیری های گوناگون، تعاریف متفاوتی ارائه کردهاند، که تعدادی از آنها به شرح ذیل می باشند
تعاریف مدیریت:
- فایول (۱۹۲۰)؛ مدیریت را پیش بینی، برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و کنترل تعریف کرد.
- مری پار کر فولت (۱۹۲۰)؛ مدیریت را هنر انجام دادن کارها به وسیله ی دیگران عنوان می کند.
- استانی وانس (۱۹۵۹)؛ مدیریت را فرآیند سادهی تصمیم گیری و کنترل بر فعالیت انسان و بیان مقصود از دستیابی به هدف از قبل پیش بینی شده، عنوان می کند.
- ویلیام، نیومن و سامرز (۱۹۶۱)؛ مدیریت را هماهنگ کردن فعالیت افراد سازمان میداند، به غیر از اعمالی که باید توسط خود مدیر صورت گیرد.
- تانن بام (۱۹۶۱)؛ مدیریت را به کار بردن اقتدار (اختیار) رسمی در سازماندهی، هدایت و کنترل زیردستان مسئول، به طوری که همه ی کوشش های آنها را در تحقق هدف سازمان هماهنگ کند، تعریف می کند.
- فورستر (۱۹۶۲)؛ مدیریت را فراگرد تبدیل اطلاعات به عمل می داند و معتقد است فراگرد تغییر و تبدیل در سازمان را، تصمیم گیری در مدیریت گویند.
- اوتد؛ معتقد است مدیریت، فرآیند و عملی است که کارکردهای یک سازمان را برای تحقق اهداف هدایت و راهنمایی می کند.
- جان می؛ مدیریت را هنر به دست آوردن حداکثر نتایج با حداقل تلاش می داند، به گونه ای که برای کارمند و کارفرما رفاه و سعادت به همراه بیاورد تا بهترین خدمات ممکن برای جامعه ارائه شود.
- کونتز؛ مدیریت را هنر:
- انجام دادن کارها به واسطه و با مردم در گروههای رسمی سازماندهی شده
- ایجاد محیطی در یک گروه سازماندهی شده که مردم بتوانند به عنوان افراد به گونه ای فعالیت کنند که برای دستیابی به اهداف گروهی مشارکت داشته باشند.
- کنار زدن موانع برای اجرا
- مناسب نمودن کارایی در رسیدن مؤثر به اهداف تعریف می کند.
- جیمس لاند (۱۹۶۸): مدیریت را در درجه ی اول شامل: برنامه ریزی، هماهنگی، ایجاد انگیزش و کنترل تلاش های دیگران در جهت یک هدف خاص عنوان می کند.
- فيليبو (۱۹۷۰): عنوان می کند مدیریت از طریق هماهنگی همه ی منابع از طریق وظایف، برنامه ریزی و کنترل عملیات سازمان به طوری که هدف ها را بتوان به طور موثر و صرفه جویانه حاصل نمود، به دست می آید.
- دانلی و همکاران (۱۹۷۱): مدیریت را رویکردی میداند که به وسیله ی آن فعالیتهای فردی و گروهی در جهت هدف های گروهی هماهنگ می شوند.
- کونتر و دانل (۱۹۷۲)؛ به وجود آوردن یک محیط موثر را برای افرادی که در گروه های رسمی سازمان فعالیت می کنند. مدیریت تلقی می کنند
- ماسی و دوگلاس (۱۹۷۳)؛ مدیریت را رویکردی میدانند که به وسیله ی آن یک گروه مشارکتی، فعالیت ها و اعمال را در جهت هدف مشترکی هدایت می کنند
- کاست و روز نیوزیک (۱۹۷۴): مدیریت را هماهنگی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق و تکمیل هدف های سازمان تعریف نموده اند
- مک فارلند (۱۹۷۴): مدیریت را انجام رویکرد و ایجاد محیطی میداند که به وسیله ی آن مدیران به ایجاد، هدایت و حفظ سازمانهای متضمن هدف از طریق تلاش انسانی منظم و توام با همکاری و هماهنگی می پردازند.
- وارن استیونس؛ مدیریت را پیشبرد در جهت اهداف سازمانی با کاربرد مهارت های مدیریت یعنی برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل میداند
- اسکوپينا: مدیریت را ایجاد و کنترل محیط فنی و انسانی در یک سازمان میداند، به گونه ای که مهارت ها و استعدادهای افراد و گروه ها، میدان کاملی برای استفاده ی آنها در جهت دستیابی به اهداف سازمان گردد.
- جورج (۱۹۸۸): مدیریت را فرایندی شامل: برنامه ریزی، سازماندهی، انگیزش، به فعالیت وادار کردن، کنترل، اجرا به صورت معین و دستیابی به اهداف با استفاده از مردم و منابع عنوان می کند.
- هوبر (۱۹۹۶)؛ مدیریت را هماهنگی و تلفیق منابع به واسطه ی برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، هدایت و کنترل برای دستیابی به مقاصد و اهداف خاص سازماندهی تعریف می کند.
- اقتداری (۱۳۷۳): مدیریت را علم و هنر تشکل و هماهنگ کردن، رهبری و کنترل فعالیت های دسته جمعی برای نیل به هدف های مطلوب با حداکثر کارایی تعریف کرد.
- رضائیان (۱۳۷۴): مدیریت را فرایند به کارگیری موثر و کارآمدی منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل می داند که برای دستیابی به اهداف سازمانی و براساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد. پنج قضیه ی اساسی را که زیر بنای مفاهیم کلی نظری و عملی (فنی) مدیریت است، به شرح ذیل در بر دارد:
- مدیریت یک فرایند است.
- مفهوم نهفته مدیریت هدایت تشکیلات انسانی است
- مدیریت مؤثر، تصمیم های مناسبی می گیرد و به نتایج مطلوبی دست می یابد
- مدیریت کارا به تخصص و مصرف مدبرّانه منابع می گویند
- مدیریت بر فعالیت های هدف دار تمرکز دارد.
همچنین:
- مدیریت عبارتست از: هنر انجام کار به وسیله دیگران (فالت 1924)
- فرایند تبدیل اطلاعات به عمل، این فراگرد تغییر و تبدیل را تصمیم گیری می نامیم (فوستر، ۱۹۶۷)
- فرایند هماهنگ سازی فعالیت فردی و گروهی در جهت هدف های گروهی. (دائلی و همکاران، ۱۹۷۱)
- – فرایند برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و نظارت کار اعضای سازمان و استفاده از همه ی منابع موجود سازمانی برای تحقق هدف های موردنظر سازمان (استونر و همکاران، ۱۹۹۵)
در تعریف عملیاتی، مفهوم مدیریت را به رعایت ملاکهای عینی منوط می سازد. از این رو، اگر در موقعیتی ملاک هایی شامل فعالیت منظم و سازمان یافته، هدف ها، روابط میان منابع، انجام کار به وسیله ی دیگران و تصمیم گیری برقرار باشد، می توان گفت در آن موقت، مدیریت اعمال می شود. (کلاندوکینگ، ۱۹۷۲)
مدیریت، فرا گرد بکارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده صورت می گیرد. این تعریف، پنج نکته ی اساسی ذیل را که زیر بنای مفاهیم کلی مدیریت در حوزه های نظریه پردازی و کاربرد هستند را در بر دارد:
- مدیریت یک فرایند است.
- مدیریت بر هدایت تشکیلات انسانی دلالت دارد.
- مدیریت مؤثر مبتنی بر تصمیم گیری مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب است.
- مدیریت کارا، متضمن تخصیص و مصرف مدبرانه منابع است.
- مدیریت بر فعالیت های هدفدار، تمرکز دارد. (کارلیس، ۱۹۷۶، ص۵)
- مدیریت: فرآیند هماهنگی میان کارکنان، دستورات و فعالیت های آنها است.
- مدیریت فرایند برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل هماهنگی و ارزشیابی می باشد.
- مدیریت: کار با مردم، به وسیلهی مردم و برای مردم است.
- مدیریت: یعنی اداره ی سازمان برای رسیدن به هدف های مطلوب می باشد.
- مدیریت فرایند به کار گیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و براساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد.
واقعاً باید گفت که در ابتدا انسان ها درباره مدیریت چقدر میدانند؟ دانش مدیریت تا چه حد علمی است و آیا مدیریت علم است یا هنر؟ بخشی از مدیریت را می توان از طریق آموزش مدیریت فراگرفت. بخشی دیگر را ضمن کار باید آموخت. در واقع بخشی را که با آموزش فراگرفته می شود علم مدیریت است و بخشی را که موجب به کار بستن اندوخته ها در شرایط گوناگون می شود، هنر مدیریت می نامند. «به عبارتی دیگر مدیریت در اصل، علم دانستن و هنر توانستن است».
ضرورت آموزش مدیریت توضیح این که چرا مطالعه و آموزش مدیریت فروری و سودمند است. چندان مشکل نیست.
اولا: احتمال زیاد وجود دارد که هر کس در مسیر زندگی شغلی خود، در مقام مدیریت قرار گیرد. در هر رشته ای که تحصیل کنید، ممکن است روزی ملیر شوید، مثلا پرستاران در شرایطی عهده دار پست های مدیریتی میشوند. به نظر می رسد که افراد شایسته ی هر رشته ای، در دوران اشتغال، سرانجام نمی توانند از قبول سمت های مدیریتی فرار کنند
ثانيا: پیشه ی مدیریت، بالقوه جذاب، منزلت آفرین و تلاش برانگیز است، زیرا که فرصت ابراز خلاقیت، رشد فکری و پرورش مهارت های شخصی را تسهیل می کند. به ویژه، چون مدیریت مستقیما با مردم سروکار دارد. فرصت کمک و باری به رشد و پرورش مردم و ارضای نیازها و انگیزه های آنان را فراهم می سازد.
سرفصل های بالا را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ کلیات پرستاری بهداشت مادران و نوزادان
⇐ پرستاری در سوانح و حوادث غیرمترقبه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.