چالش ها و موانع توسعه گردشگری سلامت از دیدگاه مدیران
چالش ها و موانع توسعه گردشگری سلامت از دیدگاه مدیران :یک مطالعه کیفی
چالش ها و موانع توسعه گردشگری سلامت از دیدگاه مدیران :یک مطالعه کیفی
فرمت: Word تعداد صفحات: 75
مقدمه: دستیابی به رشد و توسعه، آرزوی همه جوامع و کشورها است. یکی از راه های دستیابی به توسعه، بازاریابی، گسترش صنعت گردشگری سلامت و رفع موانع آن میباشد. این مطالعه، با هدف تبیین موانع توسعه گردشگری سلامت از دیدگاه مدیران انجام گردید.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت کنندگان، 18 نفر از مدیران مطلع کلیدی در باره گردشگری و گردشگری سلامت بودند. برای انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته گردآوری و بطور همزمان تحلیل گردید و تم ها اکتشاف شدند.
یافته ها: طبق نتایج این مطالعه، 12 تم یا درونمایه و تعدادی زیر طبقه بشرح ذیل اکتشاف و استخراج گردید:
- اردبیل دارای ظرفیت بالقوه گردشگری سلامت و نه گردشگری پزشکی؟!، کمبود طرحهای گردشگری سلامت محور مدرن در استان؛
- ناکارآمدی و کار ساز نبودن سیاستها و خط مشی های وزارتی؛
- موانع حاکمیتی، پشتیبانی ناکافی بخش دولتی، مشارکت ندادن بخش خصوصی؛
- ناکارآمدی مدیریتی با چند زیرطبقه: نبود متولی اختصاصی گردشگری سلامت، نبود شرکت توریستی متخصص، دانش و نگرش مدیران، تاثیرات ناپایداری مدیریتی و یا عدم ثبات در مدیریت ها، ضعف برنامه ریزی، ضعف در همکاری و ناهماهنگی کامل بین بخشهای درمانی، گردشگری، اجرایی و امنیتی؛
- ناخودکارآمدی متخصصان پزشکی، پرستاران و کادر پیراپزشکی و خدماتی، دریافت اضافه بر تعرفه ها توسط پزشکان متخصص عامل نارضایتی و بی اعتمادی بیماران، نبود متخصص گردشگری سلامت و شفا بخش سنتی در آبگرم های استان؛
- انتظارات و نگرانی های گردشگران سلامت، جلب اعتماد و پرهیز از بی اعتمادی گردشگران سلامت؛
- عدم مشارکت فعال شرکت های گردشگری و نبود آژانس های گردشگری ویژه بیماران با زیر طبقات: شرکت های گردشگری سلامت سنتی و فعال نبودن شرکت های گردشگری دارای مجوز در استان؛
- عدم اطلاع رسانی بین المللی و عدم ایفای نقش رسانه های محلی و ملی با زیرطبقه: نبود پایگاه های اطلاع رسانی تخصصی یا عدم هماهنگی با آنها؛
- کمبود فعالیت های علمی – آموزشی – پژوهشی؛
- شرایط اقتصادی- مالی با یک طبقه فرعی: عدم برقراری قیمت رقابتی برای گردشگران سلامت خارجی؛
- وجود دلالان غیررسمی و غیر متخصص و
- فقر اجتماعی- فرهنگی یا نبود آداب معاشرت، تجارت و تبادلات فرهنگی هنری.
نتیجه گیری: از دیدگاه مدیران، موانع اساسی بر سر راه گردشگری سلامت استان وجود داشت و این امر منجر به عدم توسعه یافتگی گردشگری سلامت و تحمیل خسارات انسانی، اقتصادی و اجتماعی بر استان و مردم گردیده. با توجه به اهمیت و جایگاه توسعه گردشگری سلامت و افزایش توجه به آن، درک بیشتر و دقیق تر سیاست گزاران، مدیران و کارکنان نظام سلامت از موانع گردشگری سلامت در استان جهت مدیریت و برنامه ریزی بهتر و انجام مداخلات اثربخش برای رفع کامل موانع ادراک شده و کاهش خسارات ضروری به نظر میرسد.
واژگان کلیدی: موانع توسعه، گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی، اردبیل
بیان مساله: دستیابی به رشد و توسعه آرزوی همه جوامع و کشورهاست و همواره راه ها و ابزارهای مختلفی جهت تحقق این هدف مورد استفاده قرار میگیرد (عرب شاهی کریزی). یکی از راه های دستیابی به توسعه، گسترش صنعت گردشگری میباشد (Carrera).
گردشگری، فعالیت اقتصادی است که به دلیل ماهیت و ویژگی های خاص آن، فرصت های مناسب برای ورود به عرصه تجارت بین المللی را فارغ از سطح توسعه یافتگی کشورها فراهم می آورد و این موضوع باعث شده که از این فعالیت اقتصادی که اساسا ماهیت خدماتی دارد، بعد از صنعت نفت و خودرو، بعنوان سومین صنعت جهان یاد شود (حقیقی کفاش، ضیایی و جعفری، ص23).
امروزه، گردشگری به یکی از بخشهای در حال رشد در جهان تبدیل شده است و اثرات آن بسیار فرا تر از جنبه های اقتصادی و کسب و کار میباشد طوری که با افزایش روز افزون تقاضای گردشگری و تبدیل شدن صنعت گردشگری به یکی از بزرگترین صنایع در جهان، هر کشور به منظور جذب گردشگران، در راستای توسعه اجتماعی اقتصادی و رشد زیر بنایی خود تلاش میکند (ارسالی و برادرانی).
با گذر زمان و پیشرفت این صنعت، گردشگری از حالت عام خارج شده و به شاخه های تخصصی نظیر گردشگری فرهنگی، گردشگری ورزشی، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و غیره تقسیم گردیده و در میان حوزه های مختلف گردشگری، جنبه های گردشگری سلامت، بر همگان آشکار گردیده است و گردشگری سلامت به دلیل قابلیت ها و مزیت های رقابتی مورد توجه زیاد واقع شده و دارای اهمیت و جایگاه خاصی می باشد (Prasad & Tetsuo Shimizu).
بعلاوه، گردشگری سلامت یکی از کهن ترین اشکال گردشگری است که از دیرباز در بین جوامع باستان به خصوص ایرانیان، رومیان و یونانیان با توجه خاص به سلامتی و بهداشت، رواج داشته است و ایران از گذشته یکی از مراکز فعال گردشگری سلامت در منطقه خاورمیانه بوده است (سایت گردشگری سلامت عزیزی و زاهدی، ص۷۹۸).
سازمان جهانی گردشگری (WTO یا World Tourism Organization) گردشگری سلامت (Health Tourism) را چنین تعریف کرده است: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد با استفاده از آب های معدنی، آب و هوا و یا مداخلات پزشکی منجر می شود، در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از ۲۴ ساعت به طول انجامد (). در اغلب موارد، هدف از توریسم سلامت و پزشکی بهرهمندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
جهت مطالعه مطالب کامل و بروزتر به لینک ذیل مراجعه فرمائید:
How to cite this article: Askari A,Delshad Z, Dabirifar M, Moghaddam HR, Poursadeghiyan M,Sahlabadi AS, , et al. Explanation of challenges to health tourism development from the perspective of managers: A qualitative study. J Educ Health Promot2024;14(1)XX https://www.academia.edu/126067225/Explanation_of_challenges_to_health_tourism_development_from_the_perspective_of_managers_A_qualitative_study
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.